עיון בלחן של צבי זלבסקי לפיוט "אל מסתתר" - אבי בר איתן

עמוד:449

449 האדם יכול לעלות מעלה מעלה ולהתקרבצורה מוזיקלית זו ממחישה כיהסיום המובע בצורת האתנחתא . הות כולה . ו , ולעולם לא ישיג את האל 30 לאלוהים , אך בסופו של יום , " אדם יסודו מעפר וסופו לעפר " סיכום יצירה בעלת איכויות של מורכבות וגיוון הלוקחת את השרים ואת המאזינים למסעהלחיןצבי זלבסקי ן בנוי במסורת הניגון החסידי , והוא לח עלות עם אלוהים . הת , ולשיח של חיבור וה הנפש מיסטי עמוק לתוככי , הן מהבחינה ההרמונית , בגובה ובאינטנסיביות מיחידה ליחידה הן מבחינת הקו המלודי והמוטיביםעולה מבחינת ההשפעה שלו על הכניסה לטראנס מדיטטיבי . והן חזנים , כלייזמרים , בהם עשו שימושהלא הם המודוסים היהודיים , מש בשטייגעריםשתהזלבסקי , לחין את הקטע תוך הפעלת הקודים המלודיים החבויים בשטייגערהומוזיקאים במזרח אירופה . הוא יוצרים חיבור בין המוזיקה לנפש ולרגש . זלבסקי . כל אלו מודע הקולקטיבי - קונוטציות של התתהקשורים ל זלבסקי עושה שימוש בשירהככלי שרת . ןמדבר את הטקסט , והוא יודע כיצד לתפור עבורו את הלח הצורה והלחן מולחנים בגישות אסתטיות . להרהר בתוך השיר לעצור לרגע קצר והנוימתית המאפשרת לנו את הלחן תוךה בנֶהוא מַמערביות הן ביחס למבניות הצלילית והן ביחס לעיצוב היחידות המוזיקליות . הכוללים פיתוח מוטיבי , הרחבה של מוטיב , באמצעים קומפוזיציוניים מערביים מלודיים והרמוניים שימוש . שימוש בהרמוניה מערבית ככלי להבניית הקדנצות והמתח ההרמוניושימוש במנעדים שונים של המודוס מערביות . שאינן נות הקשורים למוזיקותורעי ניתן למצוא , למרות זאת , בדרך החזרה על המוטיבים הקצרים החזרתיות של המוטיבים וההבניה של הקו המלודי וההרמוניה מביאים את המאזין או את השר בה יצירה חדשהלההופכות בבחינת גוף ונשמה הןהשילוב של הטקסט והמוזיקהרזיס אקסטתי . טלק בכך שהשלם גדול מסךשל השיר בא לידי ביטוי האומנותי וייחודזלבסקי מפיח חיים בטקסט הקדום . כפי שמובע במילות חלקיו . בזה מאפשר לנו זלבסקי להתעלות עוד ועוד , ולבקש בתפילה רחמים מאלוהים חַעַל מְלֶ אכֶת בֵּיתיָהּ זְכוּת אָבוֹת יָגֵן עָלֵ ינוּ , נֵצַח יִשְׁרָאֵל מִצָּ רוֹתֵ ינוּ גְאָלֵ נוּ , וּמִבּוֹר גָּ לוּת דְּלֵ נוּ וְהַעֲלֵ נוּ , לְנַצֵּהשיר " " . ה ' . 171 א , ראש השנה , ח ' קורן , תש " ל , עמ ' מחזור לימים הנוראיםדניאל גולדשמידט , 30

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר