|
|
עמוד:151
151 לאופטימיות והתקווה המכוונת לעשייה עשויים לזקוף את ראשנו , להצטרף לצוואת רבים . ) במדבר י " ג , ל ' ( מהנופלים ולהכריז ' יכול נוכל לה ' כיוון שרש " י מפנה אותנולפירושו של רש " י לפסוק בדברים . תיבתחילת המאמר התייחס לספר משלי , ננסה להבין את דברי שלמה , בשלושה מקומות בספר משלי : " אִישׁ תַּהְפֻּכוֹת יְשַׁלַּח ; ( ח ', י " ח ) ; " דִּבְרֵי נִרְגָּן כְּמִתְלַהֲמִים וְהֵם יָרְדוּ חַדְרֵי בָטֶן " ( כ " ח , ט " ז ) מָדוֹן וְנִרְגָּן מַפְרִיד אַלּוּף " . ( כ " ב , כ " ו ) " דִּבְרֵי נִרְגָּן כְּמִתְלַהֲמִים וְהֵם יָרְדוּ חַדְרֵי בָטֶן " : מבארמשלי ט " ז כ " חל רבנו יונה נרגן הוא ההופך הדברים גם המעשים מטוב לרע , ודן את האדם לכף חובה ושטנה , כי לא ינצלו דברי כל אוהב ורע מהמצא לעתים כמשמעם צד מתהפך , והנרגן יחליף רצון המדבר בדבריו וימיר אותו טוב ברע , ופעמים יטפל השקר באמת ] וחושך [ לאור וטח מראות עיני . ( 86 ) רבנו יונה , תר " ע , עמ ' בשר ודם , עד שיפריד חברה ואהבה ן אדם לחברו ' ומדבר על אדם המפרש את דבריישלמה המלך עוסק בענייני ' ב , לדעת רבנו יונה והנרגן מתמיד לפרשם , חברו לשלילה . דברי האדם יכולים להתפרש לכיוון חיובי ולכיוון שלילי – באופן שלילי ובאמצעות פרשנות זו גורם לסכסוכים . בעברית בת ימינו היינו מכנים את הנרגן סכסכן . , " סכסכן " חיבור שני המובניםדיילעהחפץ חיים בספרו ' שמירת הלשון ' מבאר את הפסוק : ו " קוטר " ןוְיֵשׁ שֶׁסִּבַּת הֶרְגֵּל עֲ וֹנָם בָּא לָהֶם מִצַּד מִדַּת נִרְגָּנוּת . וְהוּא הָאִישׁ אֲשֶׁר דַּרְכּוֹ וְחֻ קּוֹ לְהִתְ אוֹנֵ וּלְהִתְרַעֵם וְיִמְצָא תּוֹאֲ נוֹת עַל חֲבֵרוֹ תָּמִ יד עַל מַעֲשָׂ יו וְעַל דְּבָרָיו , וְאַף עַל פִּי שֶׁחֲבֵ רוֹ בְּתֻמּוֹ מִתְהַלֵּ� עִ מּוֹ וְלֹא זָד עָלָיו בְּדָבָר . וְיָ דוּן כָּל דָּבָר לְחוֹבָה , וְלֹא לִזְכוּת , וְכָל שְׁגָגָה יָשִׂים לְזָדוֹן וְ חוֹשֵׁד חֲבֵ רוֹ , שֶׁבְּשִׂנְאָתוֹ אוֹתוֹ עָשָׂה הַדָּבָר הַזֶּה , כָּאָמוּר ) דְּבָרִ ים א ' כ " ז ( , " וַתֵּרָגְ נוּ בְאָהֳלֵ יכֶם וַתֹּ אמְרוּ בְּשִׂנְאַת ה ' אֹתָ נוּ הוֹצִ יאָ נוּ " וְ גוֹ ' . וְהִנֵּה הַמְנֻגָּע בַּמִּדָּה הָרָעָה הַזֹּאת , לֹא יִמָּלֵט תָּמִיד ר ' ) מֵעֲוֹן לָ שׁוֹן הָרָע עַל יְדֵי זֶה , כִּי בְּכָל מַה שֶּׁחֲבֵרוֹ עוֹשֶׂה אוֹ מְדַבֵּר , יִתְרָאֶה לוֹ , שֶׁכִּוֵּן רַק נֶגְ דּוֹ . ( 48 ישראל מאיר הכהן מראדין , תש " ג , עמ ' לדעת החפץ חיים הנרגן מרבה להתאונן ולהתלונן , הוא מיחס לחברו כוונות שליליות ומספר על וְהִנֵּה הָ רוֹצֶה לְהִנָּצֵל מִמִּדָּה הָרָעָה הַזֹּאת , יִתְ בּוֹנֵןחבריו דברים שליליים . ממשיך החפץ חיים : " . ) שם ( " בָּרָעוֹת הַמְסֻבָּבוֹת מֵהַמִּדָּה הַמְגֻנָּה הַזֹּאת , וְעַל יְדֵי כָּ� יִנָּצֵל מִמֶּנָּה : קהלתרזווית רחבה יותר לנרגן מאיר פירוש ה ' כלי יקר ' לשלושה פסוקים בספ . זְבוּבֵי מָוֶת , יַבְאִ ישׁ יַבִּ יעַשֶׁמֶן רוֹקֵחַ ; יָקָר מֵחָכְמָה מִכָּבוֹד , סִכְלוּת מְעָט . לֵב חָכָם לִ ימִ ינוֹ , וְלֵב כְּסִ יל לִשְׂמֹאלוֹ . ( ' ג - ' א ,' י ) קהלתבַּדֶּרֶ� כשהסכל ) כְּשֶׁסָּכָל ( הֹלֵ� , לִ בּוֹ חָסֵר ; וְאָמַר לַכֹּל , סָכָל הוּא - וְגַם
|
אדמוני, אריאל
|