עיון בלחן של צבי זלבסקי לפיוט "אל מסתתר" - אבי בר איתן

עמוד:447

447 במקומות משמעותיים . דבר זה תורם לפרשנות של השיר , ומעניק לשרים או 28 אנו מוצאים שירה נוימתית 29 . למאזינים אפשרות להרהור ולהעמקה בטקסט פה # , כך שהואצלילבו לה הנמוך ומגיע לשיאצלילבשמתחילמשפטבהפראזה המוזיקלית מתרכזת : שה מתוך שבעת הצלילים העיקריים בשטייגערישבזלבסקי עושה שימוש . תוחם מרווח של סקסטה גדולה פה # . - מי - רה # - דו - סי - לה - מי : בקו מלודי יורד נמצאת כאן , השטייגער , המאפיינת אתרביעילהצליל השלישי הסקונדה המוגדלת בין . ה ( י ) לה בפעם השני - סי - דו - רה # : מודגמת על המלים של הבית השני של השיר - החטיבה השנייה ) האמצעית ( זלבסקי עושה שימושתיבות כל אחד . 4 החטיבה השנייה של השיר מורכבת משני משפטים סימטריים בני , ובסוף היחידה היא יורדת לצלילטציה מיי המלודיה מתרכזת בצליל הרסובחלק האמצעי של השטייגער , לה . – הנמוך של השטייגער הראשונה מעורר אסוציאציה של " ניגון לימוד " המקובל בפי לומדי תורה , השונים אתמשפטההמוטיב של היבעלידבר זה מובע מלמול הברתי . על משנתם בניגון עולה ויורד תוך נדנוד הגוף קדימה ואחורה , ובחזרה – ריות וטריולה ( יקצרים ) מרבע , לשמינית , לשש עשמתבמקצבים הולכים ו , ובירידה בצעדים של הלחן מי : צליל חוזריווילבמתבצע , דקלום הטקסט על כך איננה קבועה . נוסף פַּעֲמָהה האופיינית לצורת דיבור בו לים את החומר בחזרתיות ניגונית , מבתיבה השנייה מזכיר את צורת הלימוד בבית המדרש בו אנשים ממל תוך כדי האטת ההברות לקצב קבוע כדי להפנים את משמעות הטקסט . בשירה סילבית , נמצא תואם בין הברה לצליל כך שכל הברה מושרת . שלושה צלילים - מושרת על שנייםבשירה נוימתית הברה 28 על צליל יחיד . בשירה מליסמתית הברה אחת מושרת על כמה צלילים . . יתרהבשיחה עם מורי פרופ ' נפתלי ווגנר עלה , שכאשר הטקסט ההברתי עוצר לרגע , הפן המוזיקלי מקבל תשומת לב 29

אדמוני, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר