מבוא

עמוד:13

ההמשגה של מושא המחקר מובנית באופן היסטורי . פרויד ביקש להטות מגמה זו לעבר מתודה רב - - ממדית . בה בעת הוא גם חיזק את היסודות המתודולוגיים המדעיים בקיום האנושי הממשי תוך כדי הבלטת חשיבותה של הרפלקציה על מגבלות המדע . הפרק השלישי עוסק בממד השני המשמש לתיאור היקום הפיזיקלי : הזמן . אראה את תרומתו הייחודית של פרויד להתייחסות לזמן ביקום האנושי . ההנגדה בין זמן קוסמי לזמן פסיכולוגי העסיקה פילוסופים ומדענים רבים במהלך ההיסטוריה של המדע בתרבות המערב . עמדותיהם התיאורטיות התפצלו לשתי נקודות מבט מרכזיות מסורתיות בין האובייקט לסובייקט : האחת ראתה בזמן תכונה פיזיקלית המתקיימת בטבע מעבר לניסיון האנושי והניתנת לייצוג אובייקטיבי כרצף מדיד של יחידות קבועות על פני ציר ליניארי . ההשקפה האחרת ראתה בזמן מושג רעיוני הנובע מההכרה האנושית אשר מָבְנָה את ההתנסות במציאות הריאלית של האדם, והזמן מיוצג דרך סטנדרטיזציה חברתית . אראה את הדרכים לייצוג הסדר הטמפורלי בכתביו של פרויד בעזרת מסגרת החשיבה "אנתרופולוגיה סימטרית", כלומר שילוב היברידי ורב - - ממדי בין שני ערוצים מקבילים של החשיבה על הזמן : פיזיקלית ואנושית . בכוונתי להוכיח שפרויד ביקש להתוות דרך להצבת גבול מוסכם לתפעול אנושי של זמן, שמעבר לו תוכר תפיסת הזמן כפתולוגיה . עמדה זו של פרויד, שמתחה ביקורת על משטר הזמן המוחלט והאוניברסלי, אשר אינו הפיך ובלתי משתנה, תרמה לשינוי תצורתו החד - - ממדית של ממד הזמן לתצורה של רב - - זמניות בתרבות המערב . לבסוף אצביע בקצרה על חשיבותו של דיון זה במושג הפתולוגיה על רקע המגמות המדעיות לטשטש את הסובייקטיביות האנושית ולהדיר את חוקי תחום המשמעות הפרשנית במרחב המחקר . השימוש במושג לשליטה ולהבחנה בין אנשים באמצעות הבניית מודלים של מחלה הנתפסים כריאליים, יכול לעצב תפיסה אנושית במונחים של הבדלים בינאריים בין בריא לחולה, המסווגים פסיכואנליזה ופתולוגיה 13

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר