|
עמוד:10
ביחס לקבוצות ההשתייכות שלו . כך קיים לכאורה גבול המפריד בין הפרט לקבוצות השיוך שלו, אך גבול זה הוא גמיש, משתנה תדיר ותלוי מקום וזמן . מצידו האחד של הגבול שוכנת הפרטיות האישית ומעבר לו שוכן המרחב הציבורי . אפשר לראות את הפרט כסוכן ( agent ) הפועל בעולם, 10 וכנשא של הפרטיות האישית שלו . תחת פריזמה דואלית זו נבחן את התפיסות השונות של הפרטיות . נבחן את הפרטיות כנקודה על רצף ציר שבצידו האחד פרטיות אישית מלאה ובצידו האחר פרטיות אישית חסרה . זהו אינו מצב דיכוטומי של פרטיות אישית לעומת היעדר פרטיות אישית . היחסים בין פרטים לחברה הם תלויי תרבות ( ציוויליזציה ) ונורמות חברתיות . מושג הפרטיות האישית היא נגזרת של ציוויליזציה קונקרטית . היא מכתיבה אורחות חיים ונורמות חברתיות שהפרטיות האישית היא חלק מהם . אנו חיים בציוויליזציה שאלווין טופלר ( Toffler ) כינה "הגל השלישי" 11 - שהמאפיין העיקרי שלה הוא הידע והמשאב העיקרי שלה הוא המידע ( information ) . בציוויליזציה זו ישנו שימוש נרחב בטכנולוגיות המידע, ופעולות אנושיות רבות נעשות 12 במחשבים אישיים ובעיקר בטלפונים ניידים, באמצעים מקוונים, תוך כדי שימוש במידע אישי פרטי ובהסרת האנונימיות . מידע זה נאגר, ממוזג, מנותח ומופץ כדי לשרת את אורחות החיים שלנו כפרטים וכחברה מצד אחד, אך גם כדי לשרת אינטרסים כלכליים ופוליטיים של מדינות, חברות ענק ורשתות חברתיות עמ' 69 ‑ 79 . 10 . Agency , Stanford Encyclopedia of Philosophy , First published Mon Aug 10, 2015 . 11 . טופלר אלבין, הגל השלישי, תל אביב : עם עובד בע"מ, ,1980 עמ' 12 . 12 . קניות דרך האינטרנט, תקשורת אישית וחברתית באמצעות הרשתות החברתיות, הפצת מידע וידע באמצעות טלפונים ניידים, ניצול פרופילים אישיים לשינוי עמדות פוליטיות ועוד . יאיר אופנהיים 10
|

|