מבוא

עמוד:11

1 אמנם מתווי ההכשרה להוראה ( המועצה להשכלה גבוהה, 2020 ) . בשתי הרפורמות האחרונות מחייבים לא רק את המכללות האקדמיות לחינוך, אלא את כל מוסדות הכשרת המורים בישראל, אולם כיוון שבמכללות האקדמיות לחינוך לימודי התואר משולבים ושזורים בלימודי ההכשרה להוראה, ההשפעה של יישום המתווים המנחים הלכה למעשה במכללות אלו היא מכרעת . רציונל אלו העוסקים בהכשרת מורים במוסדות ההכשרה ואלו הקובעים מדיניות בחינוך ( אנשי מטה ופיקוח במשרד החינוך, מנהלי בתי ספר, רכזי מקצוע ) , נדרשים מעת לעת לתת את דעתם על התמורות שחלות בחברה, בעיקר תמורות טכנולוגיות וחברתיות‑‑תרבותיות, שכן לאלה עשויה להיות השפעה על התוקף הסביבתי ( ecological validity ) של תוכניות ההכשרה . תוכנית הכשרת מורים, כמו כל תוכנית הכשרה אחרת, נדרשת להיות בעלת תוקף סביבתי גבוה . המונח תוקף סביבתי מבטא את המידה שבה ידע ומיומנויות הנרכשים בסביבה לימודית אחת ( כמו בתוכנית ההכשרה ) מיושמים בסביבות למידה / ביצוע אחרות, דומות או שונות מהסביבה הלימודית שבה הם נרכשו ( כמו הוראת המקצוע הנלמד בבית הספר ) ( ראו לידור ואחרים, 2021 ) . ככל שהידע והמיומנויות הנרכשים ניתנים ליישום ביותר מסביבת למידה / ביצוע אחת, כך התוקף הסביבתי של תוכנית ההכשרה חזק יותר, לומר - מה שנלמד בתוכנית ההכשרה רלוונטי למגוון של יישומים, והסטודנט להוראה יכול להפיק תועלת רבה ומגוונת ממה שנלמד . תוכנית הכשרה בעלת תוקף סביבתי חזק היא בעלת תרומה ייחודית להתפתחות של הסטודנט להוראה . הספר הנוכחי אמנם אינו עוסק בבחינת סוגיה זו באופן ישיר, אולם מרבית הכותבים והכותבות של פרקי הספר 1 . שתי רפורמות אלו נדונות בהרחבה בפרקים 1 ו‑ 3 בספר זה . מבוא 11

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר