הקדמה

עמוד:14

14 מייסון ארשיד שחאדה המעמיד פתרון הומני הולם לסכסוך המסלים בפלסטין / ארץ ישראל . בהקשר זה, עבודתה של שחאדה מערערת ומפרקת את הנרטיב המונוליתי המקובל שייחס לתנועה הקומוניסטית בפלסטין אחידות ולכידות כאילו מדובר בישות מוצקה אחת . בסיפור הרוויזיוניסטי של שחאדה התנועה הזו היא רב-קולית, הטרוגנית ופלורליסטית, בעלת שפע של תתי-זרמים ומגוון רחב של אישים . אלה מביעים עמדות מגוונות ולעיתים שונות ומתריסות בתוך אותה תנועה עצמה . עם זאת, דומה שהמשותף לכל הקומוניסטים הערבים הפלסטינים הללו היה המניעים הראשיים להצטרפות לשורות התנועה הקומוניסטית : יצירת ברית עם יהודים בלתי ציונים במאבק באימפריאליזם הבריטי ובציונות הקולוניאליסטית, שתסייע בידם לשפר את תנאי מחייתם ומחיית בני עמם ולטפס בסולם המעמדי, החברתי והכלכלי ; מאבק ב"פיאודליזם" הקרקעי הריאקציוני ובהון היהודי הקפיטליסטי ; וגם הנכונות להיכרות קרובה ואינטימית עם יהודים המשתייכים לארגון קומוניסטי סוציאליסטי המשותף להם, לערבים, ולפעילים יהודים בעלי ניסיון וידע אידאולוגי ומעשי במהות האג'נדה הקומוניסטית . תחום חשוב נוסף שבו דנה שחאדה ברגישות רבה הוא נושא הזהויות, המולדתית, הלאומית, הדתית והאוניברסלית הקומוניסטית . היא מלמדת אותנו שהמסגרת הקומוניסטית הפכה, בעיני חסידי הקומוניזם המקומי, למעין מעבדה הממזגת ומתיכה את כל הזהויות, פלסטינית, ערבית, דתית, נוצרית-מוסלמית וגם יהודית, לכלל מסגרת אנושית קומוניסטית שוות ערך שבה יכלו נאמני הקומוניזם, שכאמור היו גם לאומיים נאמנים, למצוא פתרון גואל למורכבות הייחודית של זהותם הקולקטיבית . כל זהות, מעצם טבעה, היא היברידית, גמישה, רבת-פנים ורב-ערכית ; אך שחאדה מראה היטב כיצד הנוסחאות הזהותיות ההיברידיות, הקומוניסטיות- פלסטיניות, נמצאו הולמות את אותם אינטלקטואלים ופעילים

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר