מבוא

עמוד:11

מבוא 11 ופוליטיקאים מושחתים — חלק בלתי נפרד מן המנגנונים הקפיטליסטיים השולטים בעיר . ב – 10 ביולי 1912 כתב קפקא למקס ברוד כי הוא עובד על רומן חדש, שרוחב היריעה שלו כה גדול עד כי הוא נפרש על פני השמיים כולם . 10 השמיים אכן מככבים מעל גורדי השחקים של מנהטן, והם שבים ומופיעים בהקשר חדש ומפתיע בפרק הסיום . ב – 11 בנובמבר 1912 כותב קפקא לפליצה כי הרומן תוכנן כך שלעולם לא יהיה לו סיום, ואכן "תיאטרון אוקלהומה" הוא פרק חלומי שאין לו סיום . 11 וכך, בדומה למיליוני מהגרים אחרים כמותו, נוחת קרל רוסמן בנמל ניו – יורק, ומשם הוא עושה את דרכו מערבה, אל לב החלום האמריקני . מִסיבה לא ברורה הוא משנה את תוכניתו ומחליט להתעכב באוקלהומה — בעבר נחלת האינדיאנים, תושביה המקוריים של אמריקה . שם הוא מקווה להצטרף למעין תיאטרון / קרקס / שְדה – מרוצים ענק, המכונה "תיאטרון הטבע של אוקלהומה" . בתחילת המאה, אוקלהומה היא עדיין ארץ פראית, מיושבת בדלילות, שרבים מתושביה אינדיאנים . ארץ הקוראת להרפתקנים לבוא אל קרבה . רק ב – 1907 הופכת אוקלהומה לחלק מארצות הברית . לסוגיה האינדיאנית ולמטאפוריקה הכרוכה בה נודעת חשיבות רבה ועליה עוד ארחיב את הדיבור בהמשך . ששת הפרקים הראשונים של הרומן נכתבים תוך כשלושה חודשים . הם מחזיקים למעלה מ – 250 עמודי דפוס . פרק הסיום, הפרגמנט "תיאטרון הטבע", יצטרך להמתין עד שנת 1914 , חודשים רבים לאחר שקפקא כבר הניח את כתב היד מידו . ההתכתבות האובססיבית בינו לבין פליצה אורכת חמש שנים, והיא משמשת כמעבדה ענקית שבה משתכללת אומנותו של המחבר . 12 ומהי אמריקה של קפקא ? דומה כי היא, בו – זמנית, גם "קדמת עדן" 10 עיינו 178 : 2005 , Stach Ibid 11 12 על התחלות הכתיבה של קפקא, ראו 19 - 1 : 2002 , ) . Rolleston ( ed

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר