|
עמוד:9
מבוא 9 לחרוג מבדידותו הקיומית, לזכות במשפחה אלטרנטיבית מורחבת ולהתקבל כשווה בין שווים בתוך קהילה אוטופית של בני אדם בודדים כמותו, ולא זו בלבד אלא שמדובר בקהילה אומנותית שמציעה שפה תיאטרונית מפתיעה . פרק הסיום המופלא, אפוף האגדה, הוא פרק בלתי גמור ואין בו תשובה נחרצת לסוגיית העולם האלטרנטיבי שאליו נקלע הגיבור . ייתכן כי מדובר במציאות משיחית בלתי מוכרת שבה הזמן עוצר מלכת, שבה מתבטלים גבולות המרחב והזמן, ו"הבלתי ניתן להסבר" הופך למשהו מוחשי — אולי לאוסף של מחוות גופניות שמשמעותן אינה קבועה והן מחליפות את שפת הלוגוס הישנה והאלימה שנותרה מאחור . החידתיות המאפיינת את התיאטרון היא וריאציה נוספת על "דרך ההיסוס" שבה נוהג קפקא בכלל יצירותיו . 3 רומן זה, שזמן כתיבתו חופף לתחילת פרשת האהבה וחילופי המכתבים בין קפקא לפליצה באואר, נכתב באחת התקופות הפוריות בחייו של המחבר . קפקא ממזג כאן בין יסודות ריאליסטיים בנוסח צ'ארלס דיקנס וגוסטב פלובר, 4 לבין יסודות סוריאליסטיים דמויי חלום, 5 ומעל הכול משוך חוט דק של הומור גרוטסקי המוסב על הרפתקאותיו של אדם צעיר ונאיבי המהגר לארצות הברית בראשית המאה ה – 20 . האיש הצעיר מתעמת עם מנגנוני הדיכוי של הקפיטליזם המודרני, אינו אומר נואש וממשיך ללכת . ב – 26 בספטמבר 1912 , בפרץ של התלהבות יצירתית שנמשכת ימים אחדים, נכתבים העמודים הראשונים של היצירה . 6 בתכנון המקורי, קפקא חשב 3 עיינו זנדבנק, 1975 . 4 1984 , . Spilka , 1969 ; Bernheimer , 1982 ; Idem . מפלובר למד קפקא את אופן התיאור האובייקטיבי של אירוע מבעד לעינה של מצלמה ניטרלית, החודרת מבעד לחלל המפולש ומשרטטת את המידע שנקלט בעין . 5 חנה ארנדט חלקה על התיוג של קפקא כיוצר בלתי ריאליסטי, ראו 77 - 76 : 1994 , Arndt . לדעתה, יצירת קפקא היא ריאליסטית משום שהיא חושפת את זרמי העומק האמיתיים הפועלים בתוך החברה . 6 בביוגרפיה שלו על קפקא מצטט מקס ברוד מיומנו : "קפקא באקסטזה . עושה לילות
|

|