מבוא

עמוד:14

] 14 [ מ חש ב ות ג שמ י ו ת הטכנולוגיה — החל בעֵטים, המשך במחשבים וכלה ברגליים תותבות — משנָה לא רק את חיינו אלא גם את צורת גופינו, ובין שהוא חוקר את ההבדל בין ה"נראה" ( visible ) ובין ה"חזותי" ( visual ) בתרבות רווית דימויים, בין שהוא מבקש לעמוד על טיבה של ה"ממשות" של דימויי מסך מסוימים ובין שהוא מבקש לעמוד על התמזגותם והתגלמותם של החוש האסתטי ושל החוש האתי “בַּבשר" — כל הפרקים בספר מתמקדים בגוף הנחווה . כלומר הם לא עוסקים בגוף רק בתור אובייקט מופשט ששייך תמיד למישהו אחר אלא גם שואלים מה פירוש הדבר להיות “מגולם בגוף" ולחיות את הקיום מלא הגלגולים והחיוּת שלנו כסובייקט גשמי, מוחצן ונמרץ שהוא עובדה אובייקטיבית . בראש ובראשונה אני מקווה אפוא שהפרקים ב מחשבות גשמיות “יעלו בשר" ויוסיפו תיאורים כבדי משקל ( גם אם קלילים לפרקים ) על הספרות העכשווית הלא דלה במדעי הרוח ש"הגוף" עומד במוקד העיון האובייקטיבי ( והשטחי לפרקים ) שלה . השאלה שעומדת במוקד כאן היא מה פירוש הדבר לחוות את הגוף שלך עצמך, ולא רק להסתכל על גופים — אף על פי שהראייה, החזותיוּת וההיראוּת ממלאות תפקיד עיקרי גם בממדים הסובייקטיביים של הקיום הגופני וגם בממדים האובייקטיביים שלו . ובכן, הפרקים ב מחשבות גשמיות מציבים בחזית את ההתגלמות בגוף — כלומר את הגוף הנחווה, שהוא סובייקט אובייקטיבי ו אובייקט סובייקטיבי בעת ובעונה אחת : הרכב חש, חושני ומוחשי של יכולות ושל כשרים שהתגשמו בחומר, שמאפשר לנו לתפוס בחושים ובשכל את עצמנו ואת זולתנו . מחשבות גשמיות מאמץ, בתיאום עם התמה הגדולה הזאת, מתודה ופרקטיקה ביקורתית שנשענות על הפנומנולוגיה הקיומית . הפילוסוף דון איידי מאפיין את הפנומנולוגיה הקיומית כך : “סגנון פילוסופי שמדגיש פירוש מסוים של ה ניסיון האנושי ושמגלה עניין מיוחד בתפיסה החושית 2 ואמנם, הפנומנולוגיה הקיומית מתבססת התבססות ו בפעולה הגופנית " . פילוסופית על היסודות הגשמיים, הבשריים והאובייקטיביים של התודעה הסובייקטיבית בשעה שזו פוגשת את העולם ובתוך כך משתנה . החקירה הפנומנולוגית מתמקדת אפוא בתופעות המופיעות בניסיון האנושי ובמשמעותן לסובייקט אובייקטיבי שמגלם אותן בגופו במרחב ובזמן, חווה אותן ומעריך אותן — תופעות שמעצם היותן תלויות בחוויית הסובייקט הזה הן גם מותנות תמיד מראש בתנאים המגבילים, הייחודיים והמשתנים, של ההיסטוריה ושל התרבות . במובן הזה, הגופניות לעולם אינה קודמת

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר