דברי מבוא

עמוד:10

חייו של יוזק, כפי שנקרא בחיי היומיום על­ידי חבריו, מיום כניסת הגרמנים, בספטמבר ,1939 ועד לחיסול הגטו בסוסנוביץ באוגוסט ,1943 הם מסכת של מאבק בלתי­נלאה על הישרדות יהודית בתוך המציאות האכזרית של השלטון הנאצי . בעיצומו של מאבק זה, ולמעשה לקראת סיומו המר, נרצח יוזק ביריות איש גסטאפו, בלילה שבין הראשון לשני באוגוסט ,1943 והוא אז בן 24 שנים וחודשיים . על המקורות לעבודה כבר בצעדים הראשונים בחיפוש אחר מקורות לעבודה המיועדת לשאת אופי היסטורי, הועמדתי בפני קשיים בלתי­צפויים, שכן לא ניתן היה למצוא מקורות לתקופה שלפני המלחמה ולא לימי ראשיתה . גיבור הסיפור לא השאיר אחריו מכתבים, זיכרונות, יומן פעולות וכדומה . עם חיסול הבונקר של התנועה בגטו, ירד לטמיון הארכיון המטופח של הקן בסוסנוביץ . במשך מספר חודשים נראה כי העבודה לא תגיע לידי ביצוע עקב היעדר מקורות מספיקים שניתן להסתמך עליהם . ובכל זאת, לאחר רגעי ייאוש, המשכתי בחיפושים, שנערכו בשלושה כיוונים מקבילים : ♦ שיחות עם ניצולי העיר והאזור שהכירו את יוזק קוז'וך, בעיקר חבריו מתנועת "הנוער הציוני" . ♦ פרסומים עליו ועל תקופתו . ♦ חיפוש מייגע בארכיונים השונים . ככל שהדבר נוגע לחבריו, ידידיו, חניכיו ומכריו, אשר ליוו את יוזק בחייו הקצרים, בימי צמיחתו ובהתנסותו המרה והאחראית, אוכל לציין כי אלה לא מצאו די מלים לתיאור תכונותיו, מעשיו, והעובדה שהוא עלה עליהם בכל . בשיחות שקיימתי עמם חיפשו אחר מילה שתתאים להגדרתו, ועל­פי­רוב ציינו כי יוזק חונן בכריזמה . למיטב ידיעתי, בימי חייו של יוזק מילה זו טרם נכנסה לשימוש, אך כל העדים היו תמימי דעים באשר להתאמתה לדמותו . בדרך כלל העדות למידת הכריזמטיות של אדם היא הרושם שהותיר על מי ששהו במחיצתו, ואינה חייבת להיות מלווה בזיכרון 10

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

יד יערי

מורשת - בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ'

משואה - המכון ללימודי השואה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר