|
עמוד:12
j2 עזריאלקמון טענת זכות הקניין על ארץישראל, היתה מאז ומתמיד בידי היהודים, כי מעולם לא ויתרו על הקניין הזה אף שהלכו לגולה לאלפיים שנה . טיפוח תודעה זו היה אפשרי רק מחוץ לגבולות ארץישראל, בגולה, בעוד שבארץישראל אי אפשר היה להתעלם מהנוכחות הערבית המסיבית . היטיב לגבש את תודעת הזכות והקניין יצחק אפשטיין, שיצא נגד עיוורונם של החלוצים והציונים והתעלמותם מהבעיה הערבית והשלכותיה על הגשמת המפעל הציוני . 3 קריאתו, שנדחתה על הסף, רק מצביעה על כך, שהמציאות לא ניצחה את החזון, אלא להפך . אפשטיין הגדיר את תודעת הזכות וקבע : " . . . קניין שבעליו עזבוהו בעשרים מאות שנה ואשר בין כך נמצאו לו גואלים . . . שייך לאחרונים . "" . 4 הערעור על טענת הזכות באמצעות המציאות, דחפה את הטוענים לזכות להגנה ולפעולת הצלה של העיקרון שבלעדיו מאבדת הציונות את צידקתה . תחילה נאבקו בעבודה הערבית והכריזו עליה את מלחמת "כיבוש העבודה", נחלצו וכשלא הועילה התעקשותם והעבודה העברית עמדה על סף תבוסה להצלתה על ידי פתרונות חדשים . אם הפועל הערבי כ"פועל טבעי" הכריע בתחרות על העבודה את הפועל העברי האידיאליסטי, טענו, יש לבקש את "הפועל הטבעי" העברי שיחזיר את הקניין ואת הזכות לבעליו החוקיים . הביקוש אחר פועל טבעי יהודי הפך להיות הפתרון המבוקש . מכיון שתהליך הטרנספורמציה של חלוץ, מפועל אידיאליסטי לפועל טבעי, נראה כממושך מדי וכחסר סיכוי, נדחפו לחפש אלטרנטיבה כזו שתיתן פתרון מעשי לבעיית העבודה העברית, על ידי מציאת גורם אנושי המחובר אל הקרקע באופן אורגני, השייך לה והיכול להקנות את תעודת הזכות עליה לעם כולו . מדובר היה במציאת פתרון שיענה באופן משמעותי על הממד האידיאולוגי, כמו גם על צורך פסיכולוגי ) ועל כך עוד נרחיב בהמשך ( . כך ישתנה חוסר האיזון הקיים והזכות על הקרקע תהיה ממשית . לכן לא יכלו להסתפק כפתרון בפועלים זמניים בני הישוב הישן ) בעיקר מעדות המזרח ( , והעדיפו את יהודי תימן, שהתאימו לדימוי המבוקש כפוטנציאל אוטוכתוני . 5 לכך מצטרפים טעמים מעשיים של חלק מהאיכרים, "המשרד הארץישראלי" והפועלים ) בעיקר "הפועל הצעיר" ( , שחברו יחדיו ליוזמה לעורר את יהודי תימן לעלות לארץישראל על ידי שליחתו של שמואל יבנאלי אליהם . יבנאלי, איש העלייה השנייה, הוא השליח לפתרון המעשי למשבר העבודה העברית, אך הוא גם נציגה של קבוצה, שזירת כיבוש העבודה היתה לה זירת "התפכחות" לנוכח האיום על הקניין, קבוצה שהחלה לראות בהיאחזות בקרקע תנאי בליעבור להגשמת הציונות .
|


|