מבוא

עמוד:14

14 | מלמידת מורות לביצועי הוראה : מורות חדשות בסביבות הוראה מגוונות החיוניים להבנת יכולות הלמידה המקצועית של המורות, כגון יוזמה באיסוף ידע או באינטראקציה עם עמיתים . בולט במיוחד היעדר ההתייחסות להשפעות של תהליכי הלמידה המקצועית על ביצועי ההוראה של המורות החדשות ועל הישגי תלמידיהם . מלמידה לביצוע השאלה מה לומדות מורות מבחינה מקצועית בהיכנסן לעבודה בבתי הספר וכיצד למידה זו משפיעה על איכות עבודתן – היא שאלה מורכבת . יש הטוענים שאף שמורות לומדות חלק ניכר ממקצוען תוך כדי עבודה, לא כל מה שהן לומדות משפר את הוראתן ( 1990 Rust, 1994 ; Zeichner & Gore, ) . אחרים מציינים את הצורך בבניית יכולות כגון אוריינות של המיקרו - פוליטיקה הבית - ספרית ואסטרטגיות לניהול חוסן עצמי, שישרתו את המורות החדשות וישמרו עליהן מהשפעות שליליות של מפגשיהן המאתגרים עם מערכות בית הספר ( 2002 Kelchtermans & Ballet, ) . מחקרים מעטים בלבד עוקבים אחר האופן שבו למידת מורות חדשות משפיעה על הוראתן בפועל, והמעט שידוע שנוי במחלוקת ( 2009 Desimone, ) . ואנג ואח' ( 2008 , . Wang et al ) סקרו בהרחבה את המגמות הבולטות במחקר העוסק בהשפעות של הנחיה ולמידת מורות בשנות ההוראה הראשונות ועמדו על מגבלותיו . הם ציינו כי מרבית המחקר מתייחס לאפקטים משוערים, למשל להנחה כי פרקטיקות של המנחה או אינטראקציות בין חונך למורה חדשה מועילות לביצועי ההוראה של המורה ( & Athanases Achinstein, 2003 ; Orland - Barak, 2010 ) . מחקרים אלו מצביעים על האופן שבו מורה חדשה עשויה ללמוד ממנהל או מחונך, אך מביאים עדויות מעטות בלבד להשפעותיה של הלמידה מדמויות אלו על ביצועי ההוראה בפועל . מחקרים אחרים ממפים את האופנים שבהם החניכה משפיעה על ההוראה, אך מתבססים על דיווח עצמי בלבד ואינם מתייחסים לידע ולמיומנויות שנלמדו ( Luft & Cox, Nasser - Abu Alhija & Fresko, 2010 ; 2001 ) . קיים אפוא מחסור בידע חיוני על האופנים שבהם תהליכי הלמידה המקצועית של המורות החדשות משפיעים על התפתחותן המקצועית . במחקרנו למדנו עד כמה חשוב לתמוך ביכולות של המורה החדשה ולראות בפעלנות שלה יכולת שמסייעת לה ליצור הזדמנויות ללמידת המקצוע . מאפיינים חברתיים - תרבותיים של בית הספר עשויים להציב בפני המורה החדשה מרחב של הזדמנויות לקבלת אחריות, וגם מגבלות ותביעות שאל מולן היא נדרשת

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר