|
עמוד:13
מבוא | 13 2011 Pedder, ) , ולהמשיג את למידת המורות כתהליך דינמי המבוסס על תלות הדדית . ככל שהמורה החדשה צוברת ידע ומומחיות, כך המערכת הסביבתית משתנה עבורה ומציעה לה אפשרויות ומשאבי למידה רבים יותר . דוגמה לגישת ניתוח כזו מצויה במחקר אורך חמש - שנתי שעסק בהתפתחותן של מורות חדשות תוך כדי עבודה ( 2013 Alberta Teachers Association, ) . באמצעות ראיונות ושאלונים חוזרים עקבו החוקרים אחר העלייה בנטייתן של המורות החדשות לקבל על עצמן תפקיד של סוכנות פעילות . מחקרים כאלו עשויים להנחות מכשירי מורות, מנחים ומנהלים באילו היבטים של למידת המורות יש למקד את תשומת הלב בשלבים שונים . בהקשר הישראלי ניסו חוקרות להתבונן בשנת ההוראה הראשונה מנקודת מבט אקולוגית כוללת ( 2010 Nasser - Abu Alhija & Fresko, ) . בשאלון שהציגו לנבדקים נבחנה תרומתם של מגוון גורמים לחִברות של מורות חדשות, ובהם תמיכת בעלי תפקידים ועמיתים, שלב החינוך, עומס בהוראה והיבטים רגשיים וקוגניטיביים שונים של ההנחיה . מחקרים נוספים הפנו את תשומת הלב לחשיבות שבלמידה של המורות החדשות מן הסביבה ( מיכאלי ואלקלעי, 2011 ; פישרמן, 2011 ) , כלומר לצורך לתמוך ביכולתן ללמוד מהסביבה הבית - ספרית ולנצל אותה להתפתחות המקצועית ולפרקטיקה . אלא שגוף ידע מחקרי זה, אף שיש בו התקדמות ניכרת, מותיר כמה וכמה נושאים התובעים בחינה נוספת . כמו רוב המחקרים העוסקים בשנת ההתמחות, התמקדו גם המחקרים שהוזכרו לעיל, באופן כמעט בלעדי, בהנחיה ובתפקיד החונך בלמידה המקצועית ( אולי משום שזהו הרכיב שמינהל החינוך יכול לשלוט בו ולעשות בו שימוש מושכל ) . כמעט שלא נבחן בהם תפקידן של תפיסות באשר לתהליך הלמידה המקצועית, לנקיטת יוזמה ולקבלת אחריות של המורות החדשות בניצול בית הספר כסביבת למידה, נושא המצוי בדיון בספרות המחקרית ( 2013 Calderhead, ) . מרבית המחקרים גם נטו להתעלם מהשפעת המאפיינים המוסדיים, האתניים והחברתיים - כלכליים של בתי הספר על למידת מורות חדשות . ראוי לציון בהקשר זה מחקר שהשווה את חוויות ההנחיה של מתמחות יהודיות וערביות מנקודת מבט אקולוגית, המביטה בסביבה המקצועית כמכלול ( Michaeli & Alkalay, 2011 ) . חיוני, כמובן, להתבונן בלמידה באופן הקשרי כזה . יתרה מזו, למרות ההכרה במשכה הארוך של תקופת הלמידה המקצועית בקרב מורות חדשות, מחקרים מדווחים בעיקר על התקופה שעד סיום שנת ההוראה הראשונה . הנטייה להתעלם מן השינוי ומהצמיחה בשנים שלאחר מכן מחמיצה היבטים
|

|