תקציר

עמוד:8

8 | מלמידת מורות לביצועי הוראה : מורות חדשות בסביבות הוראה מגוונות נובע משילוב בין גורמי הניעה ( מוטיבציה ) ומשאבים אישיותיים המאפיינים בעלי מקצוע מכווני ניעות אישית, ובין היערכות מיטבית של בתי ספר ומנהלים, שהיו מודעים לצורכי הלמידה של מורות חוצות גבולות תרבות . בפרק השמיני מציגה אורלי חיים ראיונות עם מורות לאנגלית רב - לשוניות – מורות שעלו לארץ מארצות שאינן דוברות אנגלית ומורות ערביות ישראליות תלת - לשוניות . מורות רב - לשוניות אלו – שדילגו תדיר בין הלשונות ובין התרבויות הבית - ספריות שבהן גדלו לבין תרבות בית הספר הממלכתי העברי – דיווחו על קשיים, אך גם על משאבים תרבותיים לשוניים רחבים שסייעו להן . בטווח הארוך משאבים אלו מאיצים למידה מקצועית של מורות ומאפשרים מנעד וגמישות בהוראה . בשער החמישי נדונים ממצאי המחקר באופן אינטגרטיבי תוך התייחסות לקשר בין תמיכת הסביבה בלמידת מורות חדשות לבין דפוסי למידה מקצועית ( למידה מעמיתים ולמידה עצמאית ) וכן תוך התייחסות לביצועי ההוראה שלהן . כמו כן נדונה השפעת הסביבה ותרבות הלמידה, כאשר אלה שונות מתרבות הלמידה שהמורה החדשה מגיעה ממנה . מסקנות המחקר מלוות בהמלצות לעיצוב מגוון מסגרות התמחות ולמידה מקצועית רגישות תרבות וקשובות לדפוסי הלמידה של המורות החדשות . במבט כולל על פרקי הספר ניכר קשר רב חשיבות וארוך טווח בין תמיכת הסביבה בלמידה של המורות החדשות ובין דפוסי הלמידה המקצועית וביצועי ההוראה שלהן . מסקנות המחקר מלוות בהמלצות לעיצוב מגוון מסגרות של התמחות ולמידה מקצועית, הרגישות לתרבות ומביאות בחשבון גם דפוסי למידה של מורות חדשות .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר