תקציר

עמוד:7

תקציר | 7 על עמיתיהן . כך יכלו לקדם את ערכיהן ואת תפיסותיהן באשר לחינוך מיטבי וחדשני, ובה בעת לא לפגוע בסיכוייהן להתקבל לעבודה . בפרק הרביעי מדגישה היאם נסראלדין שהתרבות הפטריארכלית והתלות הכלכלית במנהל בית הספר מביאות להענקת משקל יתר לדמותו ולסמכותו בעיני מורות חדשות . מצב זה מתבטא בנטייה של מורות להימנע מחשיפה של חולשות וטעויות ובקושי ללמוד מעמיתים ולשתף בשאלות בתוך בית הספר . בכך מצטמצמת יכולתן ללמוד מניסוי, מטעייה ומחדשנות, והן מתמקדות בלימוד הרצונות של דמויות הסמכות . ממצא זה קשור לאופי העבודה ולתחרות על משרות בסביבות קהילתיות הדוקות שבהן המורה החדשה חשה כי עליה להדגיש את סמכות המורים הוותיקים ובעלי התפקידים ואינה בטוחה בתמיכתם . בשער השלישי מוצגים ממצאי המחקר האיכותני שנערך בבתי ספר בחברה היהודית, ומתוארת ההתמודדות של מורות ומורים חדשים בסביבות בית - ספריות בעלות נורמות עמומות, המאפשרות חופש ניכר אך גם מרחבי תעייה ניכרים למורה החדשה . בפרק החמישי מציגה טל פלבסקי מצבים שבהם מורים חדשים, בייחוד בוגרי מסלולים מקוצרים למצטיינים, התקשו להתפנות ללמידה מקצועית בשל תחושות עומס יתר שנבעו מביצועי הוראה נמוכים . מורים אלו נקלעו למעין מעגל קסמים שלילי שעיכב את הלמידה, ולא פעם אף הביא לירידה חדה בתפקוד ולנשירה . מורים נחלצו ממעגל זה רק בעקבות שינוי תפקודי חד שאפשר זינוק משמעותי בלמידה המקצועית . בפרק השישי מציגה מלכה צינקר - יקר את הדרכים שבהן התמודדו מורות חדשות עם מגבלות שעיכבו למידה מקצועית, אך לא נבעו בעיקרן ממבני סמכות מודגשים אלא מסביבה בעלת נטיות אטומיסטיות ואנומליות . מורות חדשות העידו על מאמץ למצוא מרחבים ליוזמה וללמידה ועל הדרכים שבהן יצרו, למרות הקושי, הזדמנות ללמידה מעמיתים . למידה זו הייתה כרוכה בקבלת אחריות להוראה וחוללה בה שיפור ניכר . בשער הרביעי נפרשים ממצאי מחקר שנערך בקרב מורות חוצות גבולות – מורות ערביות שפנו להוראה בבתי ספר יהודיים ומורות מהגרות שעלו לישראל . מן הממצאים עולות תובנות ייחודיות באשר לאתגרים וליתרונות שבלמידה מקצועית בסביבה השונה מזו שבה צמחה המורה החדשה . בפרק השביעי מראה מייסא ח'ליפה כי מורות ערביות שעברו להוראה בבתי ספר בחברה היהודית, דיווחו על תחושת מסוגלות גבוהה יותר ועל למידה מקצועית משמעותית יותר לעומת מורות שהחלו את התפתחותן המקצועית בסביבת המוצא . נראה כי הדבר

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר