|
עמוד:6
6 | מלמידת מורות לביצועי הוראה : מורות חדשות בסביבות הוראה מגוונות לאחד מהם . נמצא כי העדפתה של מורה לדפוס למידה מסוים, בייחוד ללמידה מעמיתים ומבעלי סמכות, מושפעת במידה רבה מהאופן שבו היא תופסת את מידת התמיכה של הסביבה בלמידה ובהתנסות . השפעת הסביבה היא השפעה מעצבת הניכרת לאורך זמן . נמצאו הבדלים בין מורות בחברה הערבית ומורות בחברה היהודית בתפיסת התמיכה שמעניקה הסביבה, ובעקבות זאת בהיבטים מסוימים של דפוסי הלמידה . כמו כן זוהה מעגל קסמים שבו תחושה של עומס יתר בעבודה מובילה להערכת הסביבה כסביבה בלתי תומכת ולהימנעות מפני עמיתים – ואלה מגבירות את תחושת הבדידות והעומס . בפרק השני עוקבים יסמין נוילינגר שורץ וצפריר גולדברג אחרי האופן שבו העדפות לדפוס למידה מסוים – למידה מעמיתים או למידה עצמאית – משפיעות על ביצועי ההוראה של המורה החדשה, כפי שהם מתבטאים בהערכתה העצמית ובהערכות מנהלים . בשני מדדים אלו נמצא יתרון למורים שדיווחו על העדפה ללמידה מעמיתים ומבעלי סמכות על פני מורים שדיווחו בעיקר על למידה עצמאית . מורים בעלי העדפה ללמידה מעמיתים דיווחו על התקדמות רבה יותר ברכישת ידע מקצועי והעריכו את איכות עבודתם כגבוהה יותר . עם זאת, דווקא בקרבם נמצא שיעור נמוך יותר של התמדה בעבודה . כאשר בחַנו את השפעת הסביבה על הקשר בין דפוס הלמידה המקצועית ובין ביצועי ההוראה, מצאנו שהסביבה ממתנת את הקשר : בסביבות בית - ספריות שנתפסו כתומכות, מורים בעלי העדפה ללמידה מעמיתים הם שדיווחו על התקדמות רבה יותר בלמידה מקצועית ובאיכות הוראה ; ואילו בסביבות שנתפסו כתומכות פחות – ניכר יתרון דווקא למורים בעלי העדפה ללמידה עצמאית . בשער השני מובאים ממצאים של מחקרים איכותניים שנערכו בחברה הערבית . מחקרים אלו עוסקים בהשפעותיהם של שוק העבודה הרווי בתחום החינוך ושל התרבות הקהילתית על דפוסי הלמידה של מורות חדשות . בפרק השלישי מדגישה סמאח עואד את הקשר המפתיע בין הסביבה הקהילתית - קולקטיביסטית ההדוקה ובין החשש של מורות חדשות להיעזר בדמויות בסביבה הבית - ספרית ופנייתן לתמיכה מחוץ לכותלי בית הספר . בין השאר עוואד מתאר פנייה למשאבים ייחודיים לחברה הערבית – שבה יש ייצוג יתר לבעלי הכשרה בהוראה – למשל הסתייעות בידע חינוכי של בני משפחה . עוד מוצג המתח בין הצורך של מורות חדשות לרחוש כבוד לבעלי הוותק ולהימנע מערעור הסדר, לבין הצורך שלהן להצטיין ולהצדיק בכך את זכייתן בתקנים הפנויים המעטים . מתח זה גרם למורות להפגין את יכולותיהן בשיקול דעת ובזהירות כדי לא לאיים
|

|