|
עמוד:8
את מחשבותיי גם כנקודה הזאת, ולהוסיף, נכאב לב ובצער רב, שאינני יכול לשחרר גם את עמנו מהאשמה זו של שיכחה . האם העם היהודי מפיק את הלקחים מהתקופה הזאת ? גם הוא עבר מזמן לסדר היום הרגיל . רוב העם אינו ממשיך לחתור להגשמת השאיפה לפתרון הלאומי בדרך הציונות . גם הוא שכח ! רוב העם היהודי מתעלם מהתרעותיו של אותו חלק העם שלא שכח, שמסיק את המסקנות . הנושא שהעמדנו היום לפנינו הוא : "יהודי גרמניה במבחן" . איך ראו היהודים בגרמניה את ההתפתחות ? מה היו הערכתם, תגובתם ומסקנתם ? האם הייתה זאת התפרצות ספונטנית כתגובה להריגת הפקיד הגרמני בפריס בידי יהודי או אולי פורקן של היצר הבהמי ושל השנאה, שפותחו במשך שנים בתוך נפשם, מתוכנן ומאורגן מצד הס"א ? אולי רצה היטלר לבחון את תגובת העולם על מעשיו, לבחון את שיתוף הפעולה האקטיבי והפסיבי של הגרמני הפשוט, האפוליטי ? לא במקרה בחרו הנאצים בשם "ליל הבדולח" ) reichskristallnacht ( , כי בתוכנו של השם הזח יש גם פולחן של השפלה . ההיסטוריון יגיע אולי למסקנה פשוטה וברורה, שהפרעות האלו היו שלב מסוים בתכנית המקורית לפתרון היסודי, להשמדת העם היהודי . האם ב 9 בנובמבר 1938 נשרפו באמת כל האשליות האחרונות של יהודי גרמניה, באש בתיהכנסת הבוערים ? התאספנו היום לניתוח ולדיון, לחיפוש תשובות לשאלות הרבות . אולי נוסיף בזה דף לרישום ההיסטוריה של אותה תקופה . אני מלא תקווה שדף זה ימלא תפקיד של חומר למחשבה ולחינוך הדורות הבאים שלנו, ואולי לא רק שלנו . תודה ! היושב ראש, פרופ' יעקב כ"ץ ) מכון ליאו בק, האוניברסיטה העברית ( : מורי ורבותי, נפל בחלקי, בתור נציג של מכון ליאו בק, לנהל את הישיבה הראשונה של התכנסות זו, לזכר היום המיוחד הזה . בכל פעם, מהתחלת הדיונים והעיונים בתולדות השואה, רגילים אנו לכך, שאף על פי שמדובר בנושא היסטורי, הרי האווירה האופפת כנס כזה נתונה תמיד בסימן של התעוררות רגשית, מעין מתן דין וחשבון לעצמנו .
|

|