70 שנה ל"עליית הנוער" בתנועה הקיבוצית

עמוד:6

אפשר להביא היגדים רביס של בוגרים, מתוך דברים שפורסמו או שמצויים בארכיונים, המתארים מה הייתה עבורם משמעות ההתחככות בחברת הנוער . נביא כאן רק דוגמאות מעטות ומקריות למדיי . כותבת שרית, חניכה מסיימת בקיבוץ גונן בשנת 1975 : "מנערה מדוכאת וממורמרת הפכתי למישהי, שגם לי עצמי קשה להכיר . הכל עלה במשברים, במאמצים, אך התוצאה היא שאני אדם חדש" ) מובא בספרו של זרובבל סקר "בית שני בקיבוץ", עמ' 217 ( . דגנית שהתחנכה בבקעת כנרות בראשית שנות התשעים אומרת; "כושר הביטוי שלי השתנה כאן מאוד . פעם היה לי קשה מאוד לבטא את עצמי . גם החברות שלי בעיר רואות שמאוד השתניתי, ונהנות להקשיב לי . גם המוסר השתנה . דברים שפעם הייתי עושה, בלי להרגיש שמשהו לא בסדר, היום אני פשוט לא יכולה לעשות, או אם אני עושה ­מרגישה ייסורי מצפון" . ) מובא בספרו של אהוד שמיר "לחפש את הניצוץ" עמ' 324 ( . חברת הנוער מייצגת במידה רבה את מהותה של הציונות כמפעל של הצלה, שיקום, בניית אדם חדש וחברה חדשה, תוך גיוס הניצולים למשימותיה הבאות . כך, החינוך בחברת הנוער היה פעולה של קליטת עלייה והצלה של צעירים יהודים שנפגעו בתהפוכות היסטוריות ופוליטיות קשות, ושל שיקומם הנפשי, הלימודי והחברתי, ומעבר לכך ­רתימתם לחיזוקו ולהמשכו של מפעל זה, אם בדרך של התיישבות ואם בדרך של השתלבות תקינה בחברה הנבנית . בחלוף העתים ועם התמורות הגדולות העוברות עלינו, ראוי שנשמר ונזכור פרק מפואר זה בתולדות העם והארץ ובדברי ימיה של התנועה הקיבוצית

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר