70 שנה ל"עליית הנוער" בתנועה הקיבוצית

עמוד:1

חברת הנוער הייתה מסגרת חינוכית ייחודית, תוצר של תקופה וביטוי של תקופה . היא מייצגת מעשה של קבוצות אנשים שאמונתם באדם, בחברה ובעם היתרגמה לתוכנית חינוכית שלא היה לה תקדים ונתנה פתרון אנושי, מורכב ומקיף לצעירים שהיו קורבנות למעשים נפשעים של בני עוולה . תנאים פוליטיים של תקופה ואידיאולוגיות מעוותות הפכו רבבות צעירים לחסרי בית . " . . . בסימן של סבל נולדנו וראינו את העולם כמו שהוא היה . . . בסימן של שנאה התבגרנו . . . כל זה עשה אותנו למין מיוחד של נוער . אין אנו מסוגלים לצפות מהעולם הקרוב לנו לאהדה או לאהבה . אחרי הזעזועים אשר עברו עלינו קשה לנו כיום כקריעת ים סוף להיכנס לחיים של שלווה ושקט" ) מכתב של נער שעלה מגרמניה ב­ 1940 . ) ספר "עליית­הנוער ­ קורות המפעל", 1968 . עמ' 44 ( . חברת הנוער התחילה כמסגרת הצלה וקליטה לצעירים מתבגרים שנותקו ממשפחותיהם ומסביבת גידולם . היא הציעה להם בית, מסגרת לימודים, עבודה וסביבה חברתית תומכת בתון קהילה קיבוצית מתפתחת, שזכתה לכינוי "יישוב מחנך" . כינוי זה ביקש לבטא את העובדה שהיישוב כולו, על כל חבריו, פעילויותיו, אירועיו ונופו משתתף במשימת הקליטה והחינוך; הוא מעניק לצעירים שנעקרו מביתם ומהעולם שצמחו בו סביבה תומכת חדשה המקיפה אותם, מספקת את כל צורכיהם ומשלבת אותם בתוכה כבניה . כל חבר קיבוץ במפגש היוס­יום עם חניך הוא מחנך, וכל פעולה, אם זו עבודה, אכילה, שיחה או השתתפות באירוע שמח או עצוב, היא חלק מתהליך החינוך, כפי שקורה במשפחה שבה גדל הילד . ביטוי להכרה זו של כלל חברי הקיבוץ בתפקיד החינוכי שהם ממלאים כלפי חברת הנוער אנו מוצאים בדברים שכתב מוליק בעלון גבים בינואר 1955 : " ביום 54 . 11 . 25 נתברך המשק בבואה של חברת נוער דו­שנתית . . . חלקם של הנערים נמצא בארץ רק חודשיים ימים וכבר אפשר לשמוע אותם מדברים בשפת הארץ . ממש פלא . . . החלטנו לקחת חברת נוער ולחנכם לחיי משק . מדריך, מורה ומטפלת . . . ועליהם הוטל התפקיד לדאוג לחברת נוער הראויה לשמה . טעות היא לחשוב ששלושה אלו בלבד יעשו את המלאכה . הנער מתחנך, לומד על כל צעד ושעל . הוא מושפע מהסביבה, במקלחת, בחדר התרבות, בשער, בחדר האוכל וכוי . אנו חייבים לקבל כולנו יחד על עצמנו את הדאגה לחברת הנוער במשק, עלינו לתת לכולם יחד ולכל אחד מהם לחוד את הרגשת הבית החם והנעים . להחדיר בהם את האהבה איש לרעהו, והעיקר ­לשמש תמיד כדוגמא בחיינו . . . זכרו חברים שהחובה מוטלת על כלל החברים ולא על המדריכים בלבד . . . " בשנים הראשונות הוקדש רוב היום לעבודה . השעות שאחרי העבודה יוחדו ללימודים, והערב הוקדש לפעילות חברתית . צוות של מחנכים ומורים שהעמיד הקיבוץ עמד לרשות בני הנוער . מרבית המחנכים לא היו מורים או מחנכים מקצועיים, אלא נרתמו למשימה כשליחות . רבים מהם התאהבו בעבודה זו והפכו אותה למקצוע כאשר למדו בסמינר למדריכים שהקימה עליית­הנוער בשנים שלאחר מכן . במבט של שנים לאחור כותבת חיה מורטון משובל למארגני כנס זה על עבודתה עם הנוער : " שנות עבודתי עם הקבוצה הזאת חיו שנות חיי היפות שזימנו לי צורך להתנסות באתגרים שדלו ממני

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר