פרק א': ילדות בבית אבא

עמוד:12

­ אתה אומר שהחינוך התורני והמורשת היהודית היו כה הזקינו א 1נלך ­ והבה נכנסת הרוסית . האם לא התקבלה תופעה זו ברוח זרה ועוינת המערערת את היסודות ­ אצלך, או במשפחה ? לא ! אני מדבר על ימי נערותי בעת מלחמת העולם והמהפכות שלאחריה, כשהאדיקות המחשבתית המסורתית נתערערה כבר במידה רבה . אך בלאו הכי הייתה השפעתה של הספרות הרוסית, ההומנית והליבראלית באופיה, חזקה ביותר . כבר לדור ה"השכלה", ולדורות המשכילים היהודים שלאחריו, הייתה זיקת חזקה לספרות הרוסית והם הושפעו ממנה עמוקות . מעמקי נפשי הייתי אמנם יהודי "שוביניסט"­, אך משנפתחתי לספרות חילונית חדשה, שאינה לאומית בלבד אלא גם אוניברסאלית, לא נותקתי ממנה עוד, מה גם שזו ספרותה של הארץ שאת שפתה למדתי וידעתי . ואכן ספרות זו, על תכניה האנושיים­ אוניברסאליים, העשירה אותי מאור . אני גם סבור שלא היה כמעט סופר או משורר יהודי יוצא רוסיה, ממניחי היסוד ובוני הספרות שלנו, שלא הושפע עמוקות מהספרות הרוסית הגדולה של המאה התשע­ עשרה . אך חרף עוצמת השפעתה, לא הייתה התרבות הרוסית גורם מניע להתבוללות ברחוב היהודי, באותן שנים של התעוררות לאומית . הדורות הצעירים היו עדיין קשורים מאוד להווי החיים המסורתי של הוריהם, ומעורים בתרבות היהודית הייחודית ובמורשתה .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר