|
עמוד:12
אתה אומר שהחינוך התורני והמורשת היהודית היו כה הזקינו א 1נלך והבה נכנסת הרוסית . האם לא התקבלה תופעה זו ברוח זרה ועוינת המערערת את היסודות אצלך, או במשפחה ? לא ! אני מדבר על ימי נערותי בעת מלחמת העולם והמהפכות שלאחריה, כשהאדיקות המחשבתית המסורתית נתערערה כבר במידה רבה . אך בלאו הכי הייתה השפעתה של הספרות הרוסית, ההומנית והליבראלית באופיה, חזקה ביותר . כבר לדור ה"השכלה", ולדורות המשכילים היהודים שלאחריו, הייתה זיקת חזקה לספרות הרוסית והם הושפעו ממנה עמוקות . מעמקי נפשי הייתי אמנם יהודי "שוביניסט", אך משנפתחתי לספרות חילונית חדשה, שאינה לאומית בלבד אלא גם אוניברסאלית, לא נותקתי ממנה עוד, מה גם שזו ספרותה של הארץ שאת שפתה למדתי וידעתי . ואכן ספרות זו, על תכניה האנושיים אוניברסאליים, העשירה אותי מאור . אני גם סבור שלא היה כמעט סופר או משורר יהודי יוצא רוסיה, ממניחי היסוד ובוני הספרות שלנו, שלא הושפע עמוקות מהספרות הרוסית הגדולה של המאה התשע עשרה . אך חרף עוצמת השפעתה, לא הייתה התרבות הרוסית גורם מניע להתבוללות ברחוב היהודי, באותן שנים של התעוררות לאומית . הדורות הצעירים היו עדיין קשורים מאוד להווי החיים המסורתי של הוריהם, ומעורים בתרבות היהודית הייחודית ובמורשתה .
|

|