פרק א': ילדות בבית אבא

עמוד:11

המכה הראשונה על היציבות היחסית הזאת בחייהם הפנימיים של היהודים . אני אומר בחיים הפנימיים, כיוון שמצד המשטר הצארי, מבחוץ, היו היהודים נתונים ללחצים כלכליים, לרדיפות ופוגרומים בכל הזמנים, ומבחינה זו היה מצב היהודים מעורער תמיד . הציבור היהודי הגדול, למעלה משישה מיליון נפש, אשר חי קודם לכן במסגרת האימפריה הרוסית, הופרד לאחר המלחמה לכמה וכמה ארצות­, ואותו חלק ממנו ­ קרוב לשלושה מיליון נפש, שנותר בגבולות ברית המועצות, נותק מכל שאר הקהילות היהודיות בעולם ונידון היסטורית, לפי המגמות האידיאולוגיות של המשטר החדש, להתבוללות וטמיעה . בפולניה, שהייתה מחולקת בעבר בין שלוש אימפריות וחידשה את עצמאותה המדינית לאחר המלחמה, נותר ריכוז יהודי בן שלושה מיליונים בקירוב­, ובתנאים החדשים שנתהוו הפך הציבור היהודי הגדול הזה ליורשה וממשיך מסורתה של התרבות והספרות היהודית, בצד היורש ההגמוני הצעיר ­ היישוב המתחדש בארץ­ ישראל . כילד וכנער חייתי ברוסיה, ולאחר מבן גם ברומניה, באווירה רוויית שנאת­ישראל שסיבותיה רבות, אך מקורה העיקרי באינדוקטרינציה של המיתוס הנוצרי על רצח האל . ה"שקוצים" היו מתנכלים לכל ילד יהודי, וגם אני בילדותי סבלתי מהם . וכך, כשהייתי רואה "שגץ" מרחוק הייתי סר מדרכו, פוחד להיתקל בו . חיינו באווירה של פחד מפני פוגרומים כאפשרות ריאלית, אף כי לא התחוללו, למעשה . למשפחה כשלנו לא היו מגעים עם גויים, ובילדותי היכרתי מקרוב רק את הגוי האילם שהיה חוטב עצים אצלנו בימות החורף, ומדי שבת כיבה את הנרות . כפי שכבר סיפרתי, ספגתי בילדותי ובנערותי בבית הורי את מורשת החיים היהודיים מדורי דורות, והייתי שרוי בתוך מסורת של למדנות תורנית . אולם אני, אישית, לא נתפסתי ללימודי התלמוד . הייתה בי נטייה להבין את הדברים כפשוטם . לעומת זאת נכבשתי לספרות החדשה ­ העברית והאירית, ולא פחות מזה כבשה אותי הספרות הרוסית אשר הייתה דומיננטית בגדלותה ובעושרה .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר