|
עמוד:11
המכה הראשונה על היציבות היחסית הזאת בחייהם הפנימיים של היהודים . אני אומר בחיים הפנימיים, כיוון שמצד המשטר הצארי, מבחוץ, היו היהודים נתונים ללחצים כלכליים, לרדיפות ופוגרומים בכל הזמנים, ומבחינה זו היה מצב היהודים מעורער תמיד . הציבור היהודי הגדול, למעלה משישה מיליון נפש, אשר חי קודם לכן במסגרת האימפריה הרוסית, הופרד לאחר המלחמה לכמה וכמה ארצות, ואותו חלק ממנו קרוב לשלושה מיליון נפש, שנותר בגבולות ברית המועצות, נותק מכל שאר הקהילות היהודיות בעולם ונידון היסטורית, לפי המגמות האידיאולוגיות של המשטר החדש, להתבוללות וטמיעה . בפולניה, שהייתה מחולקת בעבר בין שלוש אימפריות וחידשה את עצמאותה המדינית לאחר המלחמה, נותר ריכוז יהודי בן שלושה מיליונים בקירוב, ובתנאים החדשים שנתהוו הפך הציבור היהודי הגדול הזה ליורשה וממשיך מסורתה של התרבות והספרות היהודית, בצד היורש ההגמוני הצעיר היישוב המתחדש בארץ ישראל . כילד וכנער חייתי ברוסיה, ולאחר מבן גם ברומניה, באווירה רוויית שנאתישראל שסיבותיה רבות, אך מקורה העיקרי באינדוקטרינציה של המיתוס הנוצרי על רצח האל . ה"שקוצים" היו מתנכלים לכל ילד יהודי, וגם אני בילדותי סבלתי מהם . וכך, כשהייתי רואה "שגץ" מרחוק הייתי סר מדרכו, פוחד להיתקל בו . חיינו באווירה של פחד מפני פוגרומים כאפשרות ריאלית, אף כי לא התחוללו, למעשה . למשפחה כשלנו לא היו מגעים עם גויים, ובילדותי היכרתי מקרוב רק את הגוי האילם שהיה חוטב עצים אצלנו בימות החורף, ומדי שבת כיבה את הנרות . כפי שכבר סיפרתי, ספגתי בילדותי ובנערותי בבית הורי את מורשת החיים היהודיים מדורי דורות, והייתי שרוי בתוך מסורת של למדנות תורנית . אולם אני, אישית, לא נתפסתי ללימודי התלמוד . הייתה בי נטייה להבין את הדברים כפשוטם . לעומת זאת נכבשתי לספרות החדשה העברית והאירית, ולא פחות מזה כבשה אותי הספרות הרוסית אשר הייתה דומיננטית בגדלותה ובעושרה .
|

|