פרק א': ילדות בבית אבא

עמוד:7

ואחי הבכור ) ולימים גם איתי ( , ויכוחים שאמנם היה בהם להט רב, אך מעולם לא התנהלו בקנאות פנאטית . אני, הילד, הייתי עד הקולט הדם של ויכוחים אלה . בגיל שלוש התחלתי את לימודיי אצל מלמד דרדקי ב"חדר" . ה"זמך הראשון שלי היה בין פסח לראש השנה . במרבית ימי ה"זמן" הזה אני זוכר עצמי שוהה, פרט לימי גשם, בחצר הגדולה והריקה שמחוץ ל"חדר"; חיל רב בלימודים לא עשיתי . איני זוכר שעניין זה הטריד את המלמד, ואפילו אבי כאילו לא הרגיש בכך . אולם כשהגיע ה"זמן" השני, של הסתיו והחורף, לא נותרה לי כבר כל ברירה והובאתי אל שולחן הלימודים . למידת הקריאה הייתה לפי שיטת "קמץ אלף או", והכתיבה ­ על ידי עיקוב בדיו על גבי האותיות שכתבן המלמד בעיפרון . כן למדנו על­פה את הברכות שיש לומר על פירות, ירקות, על רעמים, קשת בענן וכד'; וגם קריאת שמע, "מודה אני" וקידוש לליל שבת . באותה שנה, ואולי בזו שלאחריה, כשכבר ידעתי לקרוא, החלו ללמדני חומר מספר "ויקרא" . לאחר זמן לא רב נשלחתי ללמוד אצל מורה ­ לא מלמד ­ שבמרכז הוראותו עמדו עברית ודקדוק, לימודים שהיו כבר מאותות הזמן המודרני; מאוחר יותר התחלתי ללמוד גם רוסית . מעתה ואילך הגעתי להיכרות קרובה יותר עם יצירות של סופרים ומשוררים בעברית ובאידיש . אולם את הקרבה הממשית לספרות רכשתי בעיקר בבית, בחוג האחים והאחיות וחבריהם . באותן שנים היו מרבים לקרוא את שלום­עליכם, והיו צעירים שגם ירעו על­פה רבים מסיפוריו הקצרים . הצעירים היו מתכנסים בשבתות אחר הצהריים, יושבים במעגל, מפצחים גרעיני חמניות ומאזינים לסיפוריו של שלום עליכם . ואגב, סיפורים אלה היו שגורים גם בפיהם של שוליות בעלי המלאכה ­ סיפורים אשר דיברו אליהם בשפתם, ותיארו בצורה חיה ורווית הומור ועצב את ההוויה היהודית של הימים ההם, שבולם היו מעורים בה . כשפרצה מלחמת העולם הראשונה הייתי בן 9 . בית הכנסת שאליו הייתי הולך עם אבי להתפלל "מנחה" ו''מעריב" היה סמוך לביתנו . בהפסקות ש''בין מנחה למעריב", העת לשיחות חופשיות של המתפללים, הייתי נדחק בין רגלי המבוגרים ומאזין למוצא פיהם . כאן נחרתו בזיכרוני אירועי מלחמת העולם על תהפוכותיהם . אבא היה אדם ער מבחינה פוליטית והיה ספוג שנאה ל"פוני גנב" ­ זה היה בפי היהודים הכינו לרוסים השנואים . לעומת זאת היה נאמן לקיסר האוסטרי פרנץ­יוזף, שכינויו בפי היהודים היה קיר"ה ) קיסר ירום הודו ( . אהדת היהודים הייתה נתונה לקיסר זה משום שנחשב מיטיב עם היהודים; ואולי גם משום שרוב "חצרות" הרבנים המפורסמים של הימים ההם היו בתחומי הקיסרות האוסטרית . אולם בעיקרה נוצרה אהדה זו לאוסטריה בגלל היחס הסובלני למיעוט היהודי באזורי הספר של קיסרות רב­לאומית זו;

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר