|
עמוד:11
ואולם, בד בבד עם העמקת הנגעים בעם היהודי בעת הזעזועים הסוציאליים, נעשות מציאותיות יותר הדרכים לשחרור העם היהודי . עם התחזקותה של האידיאה הסוציאליסטית בעולם, צמחה גם האידיאה של ההגדרה העצמית של כל העמים כאמת מוחלטת של ההתפתחות ההיסטורית . את ניצחונה המעשי חגגה אידיאה זו בהתפוררות הממלכות הרבלאומיות . ההיסטוריה האנושית עלתה על דרך חדשה בהתפתחותה, המובילה את כל העמים למרחב של עצמאות לאומית, והניצחון הסוציאליסטי מצוי גם הוא באותו כיוון . לאור אותו עיקרון היסטורי שניצח, מן ההכרח שתוכר גם זכותו של העם היהודי לשחרורו הלאומי בארץישראל, ויגבר כוחה . במשך אלפי שנים, בתקופת הזוהר ההיסטורית של העם היהודי כמו גם בתקופה של חורבן לאומי, נקשר העם היהודי, אורגנית, עם ארצו, וזו הייתה לחלק חי ומסעיר של הכרתו הלאומית . עליית יהודים לארץישראל לא חדלה אף פעם על אף מכשולים פוליטיים שונים . לפרקים הייתה מועטה ולפרקים רבה . כל ניסיון לחפש לעם היהודי ארץ אחרת, שלא בהתאם למגמתו זו ולרצון הקולקטיבי של העם נגוז באדישות ולא הוליד דבר של ממש . בעשרות השנים האחרונות התרכזו סביב העבודה בארץישראל כל הכוחות היוצרים בעם היהודי, נוער יהודי, פועלים ומורים יהודיים . אלה באים לארץישראל מכל הארצות בהן היהודים סובלים, ובעקשנות אין דומה לה הניחו את היסוד לחברה חדשה, חופשית . כך צמח מרכז חדש, הנושא בחובו את כל מגמות העצמאות הכלכלית והשחרור הלאומי ליהודים . מגמות אלה אינן בנמצא בשום ארץ אחרת המקבלת הגירה יהודית . עתה, כאשר האידיאה בדבר זכותו של כל עם לעצמאות היכתה שורש, מן ההכרח שישתנה היחס גם למאבקו של העם היהודי לשחרורו בארץישראל . הצהרות האהדה לציונות, שניתנו בשנים האחרונות בארצות שונות עלידי כוחות שונים, מימין ומשמאל,01 מקורן באוריינטציה החדשה של האנושות . לפי גודלה ולפי אפשרויות ההתיישבות בה, ארץישראל מאוכלסת אך מעט . בחלק המערבי של הארץ 600 אלף ערבים, לערך, וכ 80 אלף יהודים . במזרח הארץ, הגדול בהרבה מן החלק המערבי 300 אלף ערבים . הנגב, בכיוון בארשבע ועזה, ריק כמעט . גם הנגב מעברו המזרחי של הירדן וים המלח ובינו לחצי האי סיני גם הם כמעט ריקים מאוכלוסיה . בארץישראל שגבולותיה אינם מוגדרים, אפשרויות רבות להתיישבות, וכיום לא ניתן עדיין להגדיר את גודלה . זו ארץ שמצויים בה מקורות מפותחים לחיים ועבודה . אין לחסום אותה בפני אנשים הצמאים לעבודה, הנוהרים אליה כדי להיות אנשים יוצרים . ובאשר לעם היהודי החובה והרצון לעבור לעבודה גם לו הזכות על הארץ, בה המעבר הזה הוא בגדר האפשר . לאוכלוסיה הערבית המועטת, הנמצאת כיום בארץישראל,11 אין, משום כך, שום זכות להעמיד מכשולים 12 בפני העם היהודי . אוכלוסיה זו, לפי מספרה וצרכיה, אינה מסוגלת לפתח עושרה של הארץ ולעבדה . ובאשר לעולם הערבי כולו עיקרון העצמאות הטריטוריאלית בא על יישומו בלבנון, בחג'אז,31 בסוריה ובכל מקום שם מצוי רוב מנינו של העם הערבי, שם נדרש פיתוח כוחותיו הפנימיים . ואילו בארץישראל, אין העם הערבי יכול לדרוש שום זכויות יוצאות דופן . על פי דין זכויות העמים ועל פי היושר לאמיתו ואין לבטח לאינטרסים של מאות אלפי הערבים החיים עתה בארץישראל זכות מוסרית גדולה יותר מלאינטרסים של מיליוני יהודים, הנחנקים עתה במצוקה הנוראה ביותר ולהם הדחף הנמרץ ליצירה והם שואפים לשחרור עלידי התיישבות בארץישראל .
|

|