מבוא

עמוד:11

ואולם, בד בבד עם העמקת הנגעים בעם היהודי בעת הזעזועים הסוציאליים, נעשות מציאותיות יותר הדרכים לשחרור העם היהודי . עם התחזקותה של האידיאה הסוציאליסטית בעולם, צמחה גם האידיאה של ההגדרה העצמית של כל העמים כאמת מוחלטת של ההתפתחות ההיסטורית . את ניצחונה המעשי חגגה אידיאה זו בהתפוררות הממלכות הרב­לאומיות . ההיסטוריה האנושית עלתה על דרך חדשה בהתפתחותה, המובילה את כל העמים למרחב של עצמאות לאומית, והניצחון הסוציאליסטי מצוי גם הוא באותו כיוון . לאור אותו עיקרון היסטורי שניצח, מן ההכרח שתוכר גם זכותו של העם היהודי לשחרורו הלאומי בארץ­ישראל, ויגבר כוחה . במשך אלפי שנים, בתקופת הזוהר ההיסטורית של העם היהודי כמו גם בתקופה של חורבן לאומי, נקשר העם היהודי, אורגנית, עם ארצו, וזו הייתה לחלק חי ומסעיר של הכרתו הלאומית . עליית יהודים לארץ­ישראל לא חדלה אף פעם על אף מכשולים פוליטיים שונים . לפרקים הייתה מועטה ולפרקים רבה . כל ניסיון לחפש לעם היהודי ארץ אחרת, שלא בהתאם למגמתו זו ולרצון הקולקטיבי של העם ­ נגוז באדישות ולא הוליד דבר של ממש . בעשרות השנים האחרונות התרכזו סביב העבודה בארץ­ישראל כל הכוחות היוצרים בעם היהודי, נוער יהודי, פועלים ומורים יהודיים . אלה באים לארץ­ישראל מכל הארצות בהן היהודים סובלים, ובעקשנות אין דומה לה הניחו את היסוד לחברה חדשה, חופשית . כך צמח מרכז חדש, הנושא בחובו את כל מגמות העצמאות הכלכלית והשחרור הלאומי ליהודים . מגמות אלה אינן בנמצא בשום ארץ אחרת המקבלת הגירה יהודית . עתה, כאשר האידיאה בדבר זכותו של כל עם לעצמאות היכתה שורש, מן ההכרח שישתנה היחס גם למאבקו של העם היהודי לשחרורו בארץ­ישראל . הצהרות האהדה לציונות, שניתנו בשנים האחרונות בארצות שונות על­ידי כוחות שונים, מימין ומשמאל,01 מקורן באוריינטציה החדשה של האנושות . לפי גודלה ולפי אפשרויות ההתיישבות בה, ארץ­ישראל מאוכלסת אך מעט . בחלק המערבי של הארץ 600 אלף ערבים, לערך, וכ­ 80 אלף יהודים . במזרח הארץ, הגדול בהרבה מן החלק המערבי ­ 300 אלף ערבים . הנגב, בכיוון באר­שבע ועזה, ריק כמעט . גם הנגב מעברו המזרחי של הירדן וים המלח ובינו לחצי האי סיני ­ גם הם כמעט ריקים מאוכלוסיה . בארץ­ישראל שגבולותיה אינם מוגדרים, אפשרויות רבות להתיישבות, וכיום לא ניתן עדיין להגדיר את גודלה . זו ארץ שמצויים בה מקורות מפותחים לחיים ועבודה . אין לחסום אותה בפני אנשים הצמאים לעבודה, הנוהרים אליה כדי להיות אנשים יוצרים . ובאשר לעם היהודי החובה והרצון לעבור לעבודה ­ גם לו הזכות על הארץ, בה המעבר הזה הוא בגדר האפשר . לאוכלוסיה הערבית המועטת, הנמצאת כיום בארץ­ישראל,11 אין, משום כך, שום זכות להעמיד מכשולים 12 בפני העם היהודי . אוכלוסיה זו, לפי מספרה וצרכיה, אינה מסוגלת לפתח עושרה של הארץ ולעבדה . ובאשר לעולם הערבי כולו ­ עיקרון העצמאות הטריטוריאלית בא על יישומו בלבנון, בחג'אז,31 בסוריה ובכל מקום שם מצוי רוב מנינו של העם הערבי, שם נדרש פיתוח כוחותיו הפנימיים . ואילו בארץ­ישראל, אין העם הערבי יכול לדרוש שום זכויות יוצאות דופן . על פי דין זכויות העמים ועל פי היושר לאמיתו ואין לבטח לאינטרסים של מאות אלפי הערבים החיים עתה בארץ­ישראל זכות מוסרית גדולה יותר מלאינטרסים של מיליוני יהודים, הנחנקים עתה במצוקה הנוראה ביותר ולהם הדחף הנמרץ ליצירה והם שואפים לשחרור על­ידי התיישבות בארץ­ישראל .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר