מבוא

עמוד:10

ההמונים היהודיים בפולין, בצ'כוסלובקיה, באוקראינה וברומניה, בתימן בפרס ובגרוזיה, נדחפים עתה להגירה המונית 7 אל סביבה חברתית עצמאית . הריכוז הטריטוריאלי והמעבר להתיישבות ועבודה יוצרת, אינם פרוגנוזה היסטורית לעתיד, מגמה של מדיניות לאומית יהודית . הם הכרח מן ההווה הישיר לבחור בין התפתחות לבליון . בארצות אליהן הרבתה ההגירה היהודית לפנות עד עתה ­ גרמניה, אנגליה, הולנד, אוסטריה, אמריקה הצפונית, ארגנטינה, דרום אפריקה, מצרים ­ אין הלחץ הפוליטי כבד והמצוקה היהודית אינה חריפה כבמזרח אירופה . אם כי גם שם אווירה של שנאה, חרם, אי­הבנות ופחדים, סובבים את החיים היהודיים . בארצות אלה, האובלוסיה היהודית המקומית, הנה ברובה במעמד העליון . אך היהודים שהיגרו אליהן ­ בגרמניה, צפון אמריקה, אנגליה ומצרים ­ הם פרולטרים, הסובלים ממצוקה כלכלית . רק בשל מספרם המועט של היהודים והודות לאפשרויות ההתפתחות הגדולות של ארצות אלה לא הביא עדיין הניגוד בין עמים אלה לבין העם היהודי למלחמה כלכלית ופוליטית מאורגנת ביהודים, כפי שהיה בארצות בהן חיו המוני העם היהודי . ואולם, המהפכה הסוציאלית שבאופק מקרבת את האסון אל היהודים, כפי שאירע במזרח אירופה . רק בזמן האחרון עברו היהודים בארצות אלה את תהליך הפרולטריזציה, ) בחלק ­ בלחץ ההגירה ( . להם עדיין מסורת של עובדי תעשייה . בשל המבנה הייחודי והמנטליות של החברה היהודית שזה מקרוב באה לארצות החדשות לה, ניכרת בה המגמה ­ נוכח האפשרויות הכלכליות הגדולות ­ לעבור מעבודה לסחר מכר ומהפרולטריון לזעיר ­ בורגנות, ואף לבורגנות ולאינטליגנציה­, וככל שמתקרבת המהפכה הסוציאלית גם אליה, כן גוברת אי יציבותה של "גלות הזהב",8 והכרחיותה של הציונות ­ הקוראת לחברה פועלית וכלכלה עצמאית, למעבר ליצירתיות ולסוציאליזם בונה ­ נעשית דחופה יותר . בשם שהקיום היהודי הכלכלי של העם היהודי זועזע בתקופה המהפכנית, בך גם נחלש כוח היצירה התרבותי שלו, עוות ונשבר, והוא נאבק בניגוד הטראגי בין רצון בלתי מוגבל לבין אפשרויות מוגבלות . הכוחות הלאומיים­תרבותיים שהתעוררו בעם היהודי על­יד הסוציאליזם והציונות, נתקלים במעצורים ובמכשולים שאין לעברם, בעולם שמתחולל בו שידוד מערכות . במדינות הלאומיות החדשות, שקמו על חורבות הממלכות הרב­לאומיות, נשארו המיעוטים הלאומיים ­ ובעיקר היהודים ­ גרור לא נורמלי של העבר, ירושה לא רצויה . ועל כן, מאבק היהודים על ייחודם נעשה קשה ומוגבל יותר . כתוספת למצוקה כלכלית ולחוסר­האונים התרבותי, שגדל לאין­שיעור דווקא בשנות המהפכה האחרונות, הביאה סערת התקופה עוד "מתנה" לעם היהודי ­ השנאה הארסית של כל המעמדות השליטים . הריאקציה, בכל העולם, פתחה, במלחמה מרה נגד העם היהודי, בכל מקום, בהדגישה שהעם הזה הוא המאיץ הנחרץ ביותר של המהפכה בעולם . בארצות בהן מתחוללות מהפכה ומלחמת­אזרחים, מפיצה עתה הריאקציה שנאה ותביעות נקם במיעוט היהודי . ואילו בארצות שבהן המהפכה הסוציאלית רק נראית באופק, טורח הכוח השליט להסיט את המרירות ואת אי­הנחת לעבר הקיבוץ היהודי, החלש והשנוא . מאות קהילות שחרבו', מאות אלפי ההרוגים, האבטלה הנוראה, ים השנאה והרדיפות ­ מתי עברה על העם היהודי סופה איומה כמו זו, עתה, במאבק המכריע בין העולם הישן והחדש ? 10

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר