|
עמוד:10
רון גד ק- לב א ל ח ר 10 הופמן . לפני הכברת טיעוני היפרידס, מוטב אולי להיענות לדחף הזה : 1 הנה קטע שנבחר באקראי מתוך השונרא והשמטרלינג של יואל הופמן, קטע המדבר בנישואיו השניים של האב המטורף, ובו מופיע נאומו של הרב, עורך החופה והקידושין : הָרָב דִּבֵּר אֶל הָעֲנָק שֶׁבַּשָּׁמַיִם . הוּא אָמַר : / / אַתָּה רוֹאֶה אוֹתִי זָקֵן וְהַבִּרְכַּיִם הַכְּפוּפוֹת כְּמוֹת / שֶׁאֲנִי וְאַתָּה בּוֹחֵן כְּלָיוֹת וָלֵב בִּנְתִיבֵי הָרַעַם / שֶׁלְּךָ . / תֵּן לָאָרֶץ הַזֹּאת שֶׁפַע שֶׁל טוֹב וְרַע . שׁוּלֵי / הַשִּׂמְלָה שֶׁלְּךָ כְּשֶׁהַשֶּׁמֶשׁ שׁוֹקֵעַ וְהַצָּהֹב / הַגָּדוֹל בַּבֹּקֶר הוֹ מַחְמַד לִבִּי . גַּם תּוֹלַעַת שְׁטוּפַת / יְצָרִים שֶׁכָּמוֹנִי נָשִׁים צָרְפָתִיּוֹת וְכֻלֵּי יֵשׁ בְּלִבִּי / חֶמְלָה עַל הָאִשָּׁה הַזֹּאת מָתִילְדָה בַּת ר' / אַבְרָהָם מִפְרַנְקְפוּרְט וְעַל הָאִישׁ הַזֶּה הָאֲלַכְסוֹנִי / אַנְדרֵיאַס בֵּן יִצְחַק וַאֲנִי שׁוֹטֵחַ תְּחִנָּה לְפָנֶיךָ / שֶׁתַּעֲשֶׂה בָּם מַה שֶּׁעָשִׂיתָ בַּפֶּרַח הַקָּטָן שֶׁקָּרוּי / [ סְגַלְגַּל כְּחַלְחַל ] קֻבַּעַת הַשָּׁרוֹן . אולי אין צורך להצביע על עומק הבנת חולשות אנוש המובע בשורות תימהוניות אלה . אולי אין צורך להצביע על היכולת לחלץ מתוך הטקס המונותאיסטי את כוחו האלילי הפורץ במילים : 'הענק הגדול שבשמים' . אולי מיותר להצביע על הביטוי מכמיר הלב שבו מתאר הרב החכם הזה את החתן המוזר שלפניו : 'אלכסוני', ועל עדינותו של הדימוי שבשורות האחרונות . ספר זה מעמיד לפניכם את פריניי . שפטוהָ ! * * * מבחינות רבות ספר זה אינו בא להציג מונוגרפיה מלאה על כלל יצירתו של יואל הופמן, אלא להאיר את הסוגיות המתמיהות שלה, או אולי ראוי לומר — המפליאות שלה . 1 יואל הופמן, השונרא והשמטרלינג , ירושלים : כתר, 2001 , חטיבה 9 , פרגמנט ב .
|

|