|
עמוד:10
הפועל הצעיר וצעירי ציון" ושמה הוסב בוועידה השלישית בברלין ) באוגוסט 1922 ( ל"מפלגת העבודה הציונית התאחדות" . פעילותה הנמרצת בשנים הראשונות לקיומה, במיוחד בתחום ארגון העליה השלישית, הביאה להתפשטותה המהירה ברוב ארצות אירופה, ואחר כך ) בערך מ 1921 ( גם מחוצה לה . ועידות עולמיות נוספות נערכו בקרלסבד ) 1921 ( , ברלין ) 1922 ( , וינה ) 1925 ( , בזל ) 1927 ( וציריך ) 1929 ( . היום קיימות מפלגות ארציות או קבוצות התאחדות בארצות אלה : פולין, גליציה המזרחית והמערבית, רוסיה, ליטא, בסרביה, רומניה הישנה ) "ריגט" ( , בוקובינה, טרנסילבניה, גרמניה, אוסטריה, צרפת, בלגיה, הולנד, יון ) סלוניקי ( , צ'כוסלובקיה, דנציג, ארצות הברית, קנדה, ארגנטינה, ברזיל ודרום אפריקה . המפלגות הארציות בארץ ישראל ) הפועל הצעיר ( ובלטביה פרשו מההתאחדות העולמית עקב התאחדותן עם מפלגות האיחוד העולמי של פועלי ציון ימין בארצותיהן ) אחדות העבודה ומפלגת צ . ס . בלטביה ( . תהליך היפרדות זה, וביחוד פרישת המפלגה הארצישראלית, אשר במשך שנים רבות שימשה כמרכזה האידיאולוגי, ולעתים אף הארגוני, של התנועה, גרמו בדרך הטבע לסיבוך מסוים במצב המפלגה, במיוחד כשהיא קשורה בהתפתחות פנימית אצל רוב המפלגות הארציות, המקרבת אותן יותר ויותר לתנועה הסוציאליסטית . מתוך כך גם מסתברות מגמות התאחדות עם האיחוד העולמי של פועלי ציון ימין, שנתגלו בשנים האחרונות . המו''מ על כך נמשך בשעה זו, מבלי שניתן לנבא את תוצאותיו . תוכנית ההתאחדות, שנוסחה בוועידה העולמית של המפלגה ב ,1922 מגדירה את מהותה ואת מטרותיה כך : "מפלגת העבודה הציונית העולמית התאחדות ) הפועל הצעיר צעירי ציון ( , בתוך תנועה מאוחדת של עובדי א"י וכל אותם חלקי העם העברי בגולה, העובדים עבודה פרודוקטיבית וכל אלה השואפים אליה, באה לאחד את כל היהודים העובדים עבודה גופנית או רוחנית והחיים מיגיע עמלם ואת כל אלה אשר מטרתם היא חיי עבודה, לשם הכרת המטרה והתפקידים המשותפים השחרור הלאומי והחברותי של העם העברי ולשם פעולה ומלחמה משותפת בעד השגת המטרה הזאת, שהיא : יצירת חברת עבודה עברית וחופשית בא"י ) בתור מרכז לאומי ( על יסודות של משק ציבורי סוציאליסטי, המשוחרר מכל צורות של ניצול והחדיר תרבות עבודה עברית . וכמו בן : התחדשות חיי העם בגולה על יסודות של עבודה פרודוקטיבית משוחררת מניצול, אוטונומיה לאומית ותרבות עברית . על ידי ניסוח זה נקבעה עמדת המפלגה הן בתוך הציונות והן ביחס לתנועה הסוציאליסטית במירב הדיוק . המפלגה רואה עצמה חלק אינטגרלי של ההסתדרות הציונית העולמית ונאבקת בתוכה לרעיון כלכלה חברתית סוציאליסטית חופשית בארץ ישראל, כפי שהיא מתגשמת בעבודת הבנין המעשית של מעמד העובדים הארצישראלי . השקפה זו היא שורש ההבדל או הניגוד בינה לבין מפלגות אחרות בציונות, להוציא פועלי ציון, שמהם היא נבדלת בעבודה הציונית רק בשינויי נוסח בהשקפת העולם ובטקטיקה הסוציאליסטית . זאת משום שההתאחדות אינה רואה עצמה כתנועה מעמדית, אלא מבקשת ללכד את כל היסודות העובדים או השואפים 10
|

|