|
עמוד:8
לא נשאר אפילו אחד . לוותיקי מנרי . איו הסבר לכך . "כשאני משקיף לאחור" אומר שאול הכסטר "אינני חושב שנימוקים ציוניים יכולים להסביר את עובדת הישארות' במנרה . אולי הייתה זו דבקות בקושי, הרצון לא להשאיר נקודה יפהפיה זו למישהו אחר והידיעה שבעצם איו מישהו אחר" . "אני ציונית, וזה מה שהחזיק אותי במנרה כל השנים" אומרת שרה רפופורט "התפקיד של שמירת גבולות המדינה לא הסתיים עד היום . קרוב לשנתיים עבדתי בחוץ, נהניתי מקונצרטים ומח" תרבות, אבל תמיד התגעגעתי למנרה . זו, אולי, תוצאה של החינוך התנועתי" . ומוסיף יצחק ) סטופה ( תמיר : "אצל אלה שנשארו התפתח אופי מיוחד . אומרים שאנשי הר קשוחים הם, מפתחים איזה 'אףעלפיכו' שאינו מניח אפשרות של נטישה" . מנרה הייתה מראשוני "שובי ההר, היישוב הראשון בהרי נפתלי, באזור שתנאי ההתיישבות בו לא היו מוכרים למוסדות המ"שבים ולקבוצת הצעירים שעלתה להקים בו את ביתה . הראשונים הגיעו ל"ציופצייק" ב 18 בינואר ,1943 בעיצומה של מלחמת העולם השנייה . בכל חלקי תבל עלו הלהבות . אמנם, כבר הונחתה מכה על החיה הנאצית, אך עדיין לא נשברה מכונת המלחמה של היטלר . בתוך אש המלחמה הגיעה הידיעה על השמדת העם היהודי והפכה לוודאות, ולגבי רבים מחברי מנרה פירושה היה טרגדיה אישית . ועוד ודאות פיעמה באותם ימים בלבבות : נעשה ברור כי ניצחונן של בנותהברית על היטלר לא יביא בעקבותיו את ניצחונו של היישוב, וכי רק לאחריו יתחיל מאבק מר וממושך על קיבוץ הגלויות ועל הקמת המדינה . לכן גמלה ההחלטה בקרב מוסדות היישוב להיאחז בציפורניים בקרקע, בכל שעל אדמה העומד לרשות היישוב, ולהפוך אותו למבצר עוז לקראת ההיאבקות הצפויה . כך נולד רעיון העלייה למנרה וכך קיבלו אותו הצעירים שהמשימה הכבדה הוטלה על שכמם . ואמנם, עד תום מלחמת השחרור הייתה מנרה יותר משלט מאשר משק . היא ניצבה על פסגתו של הרכס ששלט על התחבורה בכביש היחיד שחיבר את הגליל לאורכו עם כל חלקי הארץ . האיום שברכס נבע מכך, שהאויב שישב במשטרת נב < יושע צלף ממנה ללא הרף על הכביש שלמטה . אבל, גם בתקופה זו לא יכול היה האויב להעלות בדעתו חדירה עמוקה יותר לשטחנו, כל עוד יישובינו משגב עם, מנרה ורמות נפתל' שמרו על הרכס והיו עלולים לנתק בכל רגע את דרכי התחבורה של הפולש . שנותיה הראשונות של מנרה עמדו בסימן הביטחון . הוא חיה השיקול הקובע, גם אם החברים לא אהבו זאת והתעקשו לנחל חיי קיבוץ רגילים לכל דבר . היו
|

|