מבוא

עמוד:11

לא היתה בהכרה צריכה להביא ליציאת היהודים מהממלכה בכלל . הרשימות שלפנינו הם עדות מובהקת לראשיתה של התופעה . הכותב הוא יוצא ויזניץ, עיירה יהודית ­ חסידיה ידועים בשם עד היום ­ 0פק בגליציה המזרחית, ספק בבוקובינה מקומה . קיומם החומרי של יהודי האזור אמנם נתון בסכנה ועתידו מעורפל, אר לא הכל חשים בכך . אר גם מי שחש בצורך לעזוב את מולדתו, עדייו פתוחות לפניו אפשרויות של הגירה פנימית בתוך מסגרת הממלכה ההבסבורגית הגדולה, בעיקר לוינה הבירה . איש אינו מעלה בדעתו כי ימי הקיסרות ספורים . אבל יש לא מעטים המבקשים לנסות מזלם ולעלות לארץ ישראל, והכותב מוצא בארץ כמה מיוצאי גליציה שזה מקרוב באו ארצה, ביניהם אף כאלה ששמם עתיד להתפרסם : ש"י עגנון, יצחק לופבן ויהושע רדלר­פלדמן ) "ר 1 בנימין" ( . ומסתבר כי יוצאי גליציה לא תמיד מתקבלים בזרועות פתוחות על ידי קודמיהם לעליה, יוצאי רוסיה . שמא יש בכר ללמדנו כי סיפור האפליה לפי ארצות מוצא אינו חדש, ואינו מצטמצם למסגרת של יוצאי אירופה מול יוצאי ארצות ערב . מבחינת ההבט החברתי, מהוות רשימותיו של יוסף פריד עדות נאמנה להתגוונות שחלה באותו הזמן אצל הבאים . לא עוד צעירים רווקים מחפשי יום עבודה אצל אכרים, שאיו להם חפץ בהם, שהיום הם כאן ומחר הם שם . מעתה מצטרף אליהם מחנה הולך וגדל של אנשים שקולים ומיושבים בדעתם ובמשלח­ידם, שאמנם מאסו במקצועות התווך היהודיות הטיפוסיות ­ וגם לו המשיכו לשבת בגולה, לא היו ממשיכים לעסוק בהם ­ אך האפשרות להתקיים כפועלים מיגיע כפם בלבד, היא רק אחת, ולאו דוקא המועדפת, העולה בדעתם בהחליטם לבוא ארצה . ויש בהם אשר כדרכם של בני אדם "מן הישוב", מצויים בידם סכומי כסף ­ ולא תמיד סכומים קטנים דוקא ­ והם מבקשים להשתמש בהם כדי להבטיח לעצמם משלוח יד "מכובד" במקומם החדש . הקורבנות שהם מוכנים להם ­ ואיו הם מהיראים מלהקריב קורבנות למען הצלחת האחזותם בארץ ­ אינם בשטח החברתי­מעמדי אלא בשטח החומרי בלבד . לאמור : מוכנים הם לוויות ברמת חיים צנועה, שתהיה ירודה בהרבה ממה שהסכינו לה בגולה . אך איו הם מוכנים, ואף אינם מעונינים, לשידוד מערכות מעמדי וחברתי . מחבר הרשימות שלפנינו, וכן גם רוב האנשים עמם הוא בא במגע ואת מעשיהם הוא מזכיר, הם נציגים נאמנים של סוג עולים זה, וכולם הגיעו ארצה בסמוך לזמן בואו הוא . לא מעטים מהם נכשלים, כמוהו, במאמציהם 11

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר