דברי פתיחה

עמוד:14

14 אֲנִי מוּ זִיקָה . מוּ זִיקָה טְהוֹרָה . יוֹתֵר מִסַּךְ הַתָּוִים, הוֹרָאוֹת הַמִּקְצָב וְהַבִּצּוּעַ . צָרִיךְ לָדַעַת לְהַקְשִׁיב לַּמּוּ זִיקָה . אֲנִי אָדָם . אָדָם שָׁ לֵם, יוֹתֵר מִסַּךְ הַבְּעָיוֹת וְהַמְּאַפְיְנִים שֶׁבְּסִפְרֵי הַיַּעַץ . צָרִיךְ לָדַעַת לִרְאוֹת אָדָם . כְּשֶׁמִישֶׁהוּ חֲסַר לֵב פּוֹגֵשׁ אוֹתִי אֲנִי לֹא נִשְׁמָע מוּ זִיקָה אֲנִי לֹא נִרְאֶה אָדָם מה אומר לנו איל בשירו ? אני ׳אדם שלם׳ - אי אפשר להגדיר אותי רק באמצעות החלקים שמרכיבים אותי ; אני סיפור של עבר הווה ועתיד, ׳אני מוזיקה׳ - ההתרחשויות של חיי הן חלק מסיפור חיים שלם, לא ניתן להבין אותן כאירועים נפרדים שאינם קשורים זה לזה . והבקשה שלו היא שהסובבים אותו ׳יקשיבו לו כאדם שלם׳ במערכת יחסים שלמה . איל מביא בשירו קריאה לראייה הוליסטית שאין בה הפרדה בין רמת המיקרו לבין הסביבה החברתית והתרבותית ברמת המקרו . מערכת הערכים של התפיסה ההומניסטית של כבוד האדם, הזכות לחיים משמעותיים והזכות לאוטונומיה ולבחירה אישית על בסיס הדדיות ודיאלוג בין הפרט וסביבתו, מוצעת כ׳מטריית - על׳ של הגות פילוסופית לעיבוד תיאוריות לחינוך, טיפול, תמיכה וליווי של אנשים עם מוגבלות מילדות לזקנה על בסיס ראייה כוללנית . בספר שלפנינו האתגר של ׳כוללנות׳ עולה הן בעיצוב הכללי של התבוננות בחוויות החיים של אנשים עם מוגבלות מילדות לזקנה והן בכל אחד מהפרקים השונים . הפרקים הראשונים של הספר מתמקדים בגיל הרך, תוך הדגשה של החשיבות של התערבות חינוכית וטיפולית בראשית החיים לגבי המשך התפתחותו של הפרט עם העלייה בגיל . דגנית איתן מפרטת בפרק שלה כיצד על ידי התערבות טיפולית וחינוכית לילדים על הרצף האוטיסטי בגיל הרך, ניתן לחזק את יכולותיו של הילד . ההתערבות מבוססת על עבוד תוכנית אישית . התוכנית נקבעת על בסיס הבנת המניעים האישיים של הילד להתנהגותו, הבנת סביבתו הטבעית, עיצוב הסביבה בהתאם למטרות התוכנית ושילוב המשפחה בהפעלתה . ענבל שמיר מציגה בפרק שלה את התפיסה ההתפתחותית בתחום של פעילות גופנית עם תינוקות ופעוטות

המכללה האקדמית לחינוך - גבעת ושינגטון


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר