הקדמה

עמוד:13

תאור המצב המדובר בחיי היומיום של הקיבוץ . חברים חיים ומתפקדים, כשעיניהם רואות ואוזניהם שומעות . נדמה שהדברים תקינים . אך, כשמעמיקים להתבונן בהם, הכל נעשה מורכב יותר . מי עובד איפה . . . איו צורך בסקר סוציולוגי כדי לקבוע שקיימת חלוקה ברורה ביו עבודת החבירות לבין עבודת החברים בקיבוץ . לפי הממצאים של טייגר ושפר ) 1975 ( , aox מכלל החבירות עובדות בחינוך או בשירותים . בדור השני עובדים בייצור 9158 מן הגברים, לעומת 552 . 15 מן הנשים ) בן דוד, 1975 ( . אפשר לטעון שהחלוקה בעצמה אינה מהווה בעיה בדרך כלל ­ באשר היא עונה על רצונה של החברה . כאן מתעוררת השאלה : האומנם זהו המצב ? מן המחקר של טייגר ושפר ) 1975 ( עולה כי אין הבדלים בשביעות הרצון מן העבודה בין גברים לנשים בקיבוץ, ובאופן כללי שני המינים מרוצים מעבודתם . אולם הרושם בשטח אינו תואם את ממצאי המחקר . החוקר ד"ר יוסף שפר, בעצמו חבר קיבוץ, הודה בכנס שהתקיים בגבעת חביבה ב­ ,1981 שאם הרושם של חיי יום­יום ) לגבי שביעות רצון בעבודה ( שונה מתוצאות המחקרים, "אז צריך לבדוק מחדש את שיטות המחקר, או לעשות מיסוג חדש, הגדרה אופרטיבית של מה זאת שביעות רצון" . במחקרו "מקומו של תחום העבודה באורח החיים הפסיכולוגי של האשה" שפורסמה ב­ ,1982 מצא ד"ר אורי לויתן שתחום העבודה פחות מרכזי בחייהן של הבירות קיבוץ מאשר בחייהם של חברים . האם קיים קשר בין חוסר מרכזיותה של העבודה אצל נשים ובין נכונותן להביע שביעות רצון ? ז . א . האם יש קשר בין שביעות רצון שמבטאות החבירות לבין ציפיות נמוכות מעיסוקן ? שושנה לבנה,במחקרה "שאיפות מקצועיות ובחירת מקצוע של מתבגרות קיבוץ",טוענת שממצאי המחקרים האמפיריים אינם חושפים את מלוא אבל יש להתייחס אליו רק כאשר הוא רלוואנטי . מחקרים שוניט הוכיחו שההבדלים בתוך כל מין גדולים יותר מן ההבדלים בין מין אחד למשנהו . ביטוי נוסף לשוויון הוא האפשרות השווה להשפיע על הנעשה בקיבוץ . נדמה שאחד העוותיס הגדולים בחברה הקיבוצית הוא חוסר האיזון בין המינים בתחום זה . ככל שהחברה הקיבוצית נעשית מורכבת ומתוחכמת יותר בתחום הכלכלי והמשקי, השפעתה של החבירה פוחתת . משעה שנקבע שהתחום הכלכלי הוא תחום גברי, אין פלא, שאין החבירה תורמת או משפיעה בתחום זה . "משעה שנקבע", איו הכוונה לסעיף מיוחד בתקנון, בקיבוץ זה או אחר, אלא לציפיות ולקביעות הקיימות למעשה בחברה הקיבוצית . אין להעלות את נושא השוויון בזכויות בלי להתיחס גם לצד השני של המטבע : שוויון בחובות ובאחריות . חלוקה שווה בין שני המינים בנשיאת נטל האחריות והחובות אינה מתקבלת על דעתם של המצדדים י"זכויות יתר" של האשה . שבע שעות העבודה של האשה ) בהבדל מן הגבר העובד 8 שעות ( ­ אינן "פריווילגיה" שקל לותר עליה; אבל אני חושדת בגברים כי הפריווילגיה הזאת נוחה להם לא פחות מאשר לנשים . . . נדמה לי שזכויות יתר אלו יש להן גם צד הפוגע באפשרות להגיע למצב שוויוני . יש כאן משום קביעה מפורשת שהאשה היא האחראית העיקרית לתיפקודו התקין של הבית הפרטי . מדוע לא ניתן למשפחה את שעת הבית ונשאיר לשני בני הזוג להחליט מי יבצע אותה ומתי ? או ­ כאלטרנטיבה ­ האם אין זה הגיוני יותר לתת את השעה לפי צרכי מקום העבודה של שני בני הזוג ולא לסי המין ? לסיכום : ההגדרות המקובלות של עקרונות השוויון בקיבוץ אינן תקפות כאשר מדובר בשוויון בין המינים . לדעתי, המושג הזה צריך לכלול : ­ מתן נקודת זינוק שווה לבן ולבת, ­ אפשרויות זהות לפתח את היכולת והשאיפות האישיות של כל פרט ואפשרויות זהות להביא את היכולת לידי ביטוי, ­ מתן הזדמנויות שוות להשפעה על הנעשה בקיבוץ, ­ נשיאה בנטל שווה של אחריות וחובות על ידי בני שני המינים . 13

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר