|
עמוד:10
10 || כותבות הלכה להעמיד להם סדר חשיבות ערכי שונה ולהשתמש בקריטריונים אחרים כדי להעריך מחדש את משקלם . במידה ואכן ישנה ‘נקודת מבט נשית' אופיינית, היא עשויה להוביל למסקנות שונות ( ארמון התורה ממעל לה - על אורתודוקסיה ופמיניזם, עמ' 407 ) . 1 בעיניי, דייקה פרופ' רוס במה שכתבה, ודבריה מצביעים רק על אחת הציפיות מן השינוי המתחולל לנגד עינינו . כניסתן של נשים ללון באוהלה של תורה ולהתעמק בים ההלכה, עוררה והביאה לדיון נושאים רדומים שנשים מעולם לא היו שותפות בדיונים אודותיהם . ראשונה עלתה השאלה אם נשים יכולות לשמש ברבנות ובהנהגת קהילה . כחלק מן הדיון הוצפו המקורות העוסקים באפשרות של נשים לשמש בתפקידי שררה . השאלות הגדולות של שימוש נשים בתפקידי רבנות או דיינות נדונו לאורך הדורות והדיון בהם מתעצם גם בדורנו . אך בד בבד מתחילות לעלות שאלות נוספות : האם אישה יכולה לברך שבע ברכות ? האם אישה יכולה לערוך חופה ? האם אישה יכולה לקרוא כתובה בחופה ? ועוד ועוד שאלות שהמשותף להם הוא ניסיון בירור אמיתי הכולל בחינה מחודשת של המקורות וניסיון להבין מה הוא נוהג מבוסס הלכתית ומה הוא נוהג שהתקבע מסיבות היסטוריות וחברתיות שהזמן ( בלבד ) גרמן . יש מקום להשמעת הקול הנשי בשאלות אלו . אחד הנושאים החשובים ששאלות אלו מעלות הוא השמירה על יציבות ההלכה ועל רצף שלשלת הדורות . חשוב מאוד שנשים תשמענה את קולן גם בסוגיות ליבה עקרוניות הללו ולא רק בשאלות נקודתיות . שאלות הליבה הגדולות נוכחות שם תמיד, בגלוי או בצל, ומשפיעות על הפסיקה . השאלה הגדולה ביותר שמלווה את כניסתן של נשים לעולם ההלכה, היא שאלת ההכרעה בין שני הכוחות החזקים המתנגשים תדיר זה בזה : מצד אחד הכוח המשמר והשמרני, המבקש לקיים את ההלכה כדרך שקיימו הדורות הקודמים, ומצד שני הצורך הבוער בהתחדשות מכוחם של החיים המשתנים . בדיון על כיצד, והאם, ניתן לאזן בין שני הכוחות הללו חייבות גם נשים להשמיע את קולן . עיצובה ודמותה של ההלכה חשובים אפילו יותר מרענון פרטיה השונים . כנשים עלינו להיות שותפות גם בניווט ספינת ההלכה ולא רק בהתקנת התא הפרטי שבו אנו מצויות . מעבר לעצם ביסוס מעמדן של נשים כאישיות תורנית לגיטימית, שילוב נשים בהנהגה הרבנית בדורנו, ראוי לו להיות בוטח, ולמלא את ייעודו בהשמעת קול כן ואותנטי . הקול הנשי המתין שנים רבות במסתרים והעולם ממתין לקול הצלול הזה שיישמע . בעיניי, חובה על נשים הנמצאות במעמד התורני המתאים ליטול בידן עט ונייר ולהתחיל לממש את האתגר הגדול שעומד עדיין בפנינו . הדרך ארוכה, והיא גם קשה . היא קשה מפני שבחלק מן המקרים השוקת שבורה והמקורות שותקים . היא קשה מפני שאחריות כבדה רובצת על כתפי כל מי שמוכנה לשאת בעול הזה . היא קשה מפני שכל מחשבה חדשה ורעננה מטלטלת את עולם ההלכה . ועם זאת, זה תפקידנו לעת הזו . 1 גרסת העברית תוקנה מעט על פי המקור באנגלית .
|
|