|
עמוד:12
מוסד הנשיאות בישראל 12 הנשיא נתפס כאב הטיפוס של מוסד ממלכתי, ובדומה למוסדות ממלכתיים אחרים ( כמו צה"ל ובית המשפט העליון ) הוא נהנה מרמת אמון גבוהה יותר בקרב הציבור בהשוואה לרמת האמון שזוכים לה מוסדות נבחרים או פוליטיים במובהק ( כנסת, ממשלה, מפלגות ) . לפי מדד הדמוקרטיה הישראלית, ממוצע שיעור האמון במוסד נשיא המדינה בקרב כלל הציבור בשנים 2003 - 2022 היה 4 % 62 , שני רק לשיעור של אמון הציבור בצה"ל . נגד מוסד הנשיאות מושמעות כמה טענות, השלובות זו בזו . העיקריות שבהן הן אלה : טענה עקרונית אחת היא שהנשיא, בהיותו אדם בעל רקע פוליטי בדרך כלל הנבחר בידי הכנסת, לרוב על פי תמיכה מפלגתית ( מועמד מטעם הקואליציה או האופוזיציה ) , אינו יכול למלא את התפקיד הסמלי הממלכתי המיועד לו . טענה 5 עקרונית אחרת מדברת על חוסר נחיצות, חוסר אפקטיביות והיעדר סמכויות . הגורסים כך סבורים שסמכויות הנשיא הטקסי בשיטת ממשל פרלמנטרית, כמו זו הנהוגה בישראל, הן אחיזת עיניים, משום שהנשיא אינו עצמאי בשיקול דעתו אלא פועל לפי המלצות של אחרים : הוא חותם על הַאמָנַת שגרירים לפי המלצת שר החוץ, ממנה שופטים בהתאם להמלצת הוועדה לבחירת שופטים, חונן על פי המלצת שר המשפטים וחותם על חוקים שהליך חקיקתם כבר הושלם בכנסת . לדעת הטוענים את טענת חוסר הנחיצות, חוסר האפקטיביות והיעדר הסמכויות, אם יש צורך בתפקידים סמליים כאלה — יושב ראש הכנסת, ראש הממשלה או שר משריה יכולים למלאם . טענה זו שלובה בדרך כלל עם הטענה בדבר בזבזנותו 6 מי שאינם מוצאים בו תועלת מלינים על הבזבוז בו של כספי של מוסד הנשיאוּת . 4 תמר הרמן, אור ענבי, ירון קפלן ואינה אורלי ספוז'ניקוב, מדד הדמוקרטיה הישראלית ,2023 המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2023 . 5 טענות דומות מועלות בעניין מוסד הנשיאות הסמלית גם בדמוקרטיות אחרות, ואף נגד קיומם של מוסדות מלוכה במונרכיות חוקתיות . ראו Tom Ginsburg, Dan Rodriguez, and Barry Weingast, “The Functions of Constitutional Monarchy : Why Kings and Queens Survive in a World of Republics ? " Northewestern Public Law Research Paper no . 23 - 29, SSRN, May 2023 6 חיבור זה אינו עוסק בהיבטים הארגוניים של מוסד נשיא המדינה ושל בית הנשיא . באופן עקרוני, מעמדו של מוסד נשיא המדינה הוא כמעמדו של משרד ממשלתי . אשר למעמדם של העובדים בלשכת נשיא המדינה — כמה כללים מיוחדים נקבעו בעניין זה בסעיף 41 לחוק שירות המדינה ( מינויים ) , תשי"ט - 1959 . במרוצת השנים חל שינוי גדול בתקציב
|
|