פעילויות מזמנות חשיבה

עמוד:14

14 | מדע במחשבה תחילה ג . היכולת להשתמש במיומנויות טיעון שונות : הגדרת מהות הטיעון וניסוחו, עריכת השוואה וזיהוי סתירה בין טיעונים או ממצאים, יכולת להסביר סתירה בין ממצאים שונים ; ד . הפעלת חשיבה ביקורתית והשוואתית לניתוח סיפור החקר . מטלה אותנטית ( בעיית ביצוע אותנטית ) לפי ניומן וולאג' ( 1993 Newman & Wehkage, ) , מטלה אותנטית או פעילות אותנטית ) real world task ( היא פעילות שאדם יכול להידרש לה בחיי היום - יום . בפעילות מסוג זה מתבקש הלומד להתמודד עם פתרון בעיה אותנטית, אשר ייתכנו עבורה כמה פתרונות אפשריים . הלומד מתבקש לבחון תופעה המושפעת מגורמים מספר שיש ביניהם פעולת גומלין . הלומד אמור לזהות את הבעיה, לשער מהם הגורמים המשפיעים על התופעה הנחקרת, לאסוף מידע רלוונטי המתבסס על ידע מדעי ולתכנן ניסויים לבחינת השערותיו . על בסיס מסקנותיו, הנשענות על ממצאי הניסויים, עליו לפעול לפתרון הבעיה או לבנות מוצר מתאים . התוצר של בעיית ביצוע אותנטית הוא רעיון אחד מתוך רבים אחרים אפשריים . בעיות ביצוע אותנטיות מזמנות מיומנויות חשיבה, וביניהן מיומנות חקר . פרקינס ( 1998 ) רואה בשימוש פעיל בידע אחד היעדים המרכזיים בגיבוש "ידע פורה" בשילוב זכירה של ידע והבנה של ידע . 2 רפלקציה רפלקציה משמעה שיקוף . זוהי מחשבה הנעשית באופן מודע ומבקשת להקיש גם על העתיד . דיואי מציג את החשיבה הרפלקטיבית כחשיבה שמקורה במצב של אי - ודאות, היסוס או קושי . כדי לסלק את אי - הוודאות נדרשות פעולות של חיפוש, בירור ויישוב הקושי באמצעות תהליך חשיבתי . דיואי אפיין את הרפלקציה כפעולה מתמדת וזהירה העולה כתגובה לבעיה שנוצרה, ומשלבת בתוכה אינטואיציה, חוויות ורגשות ) 84 , 72 : 1997 Dewey, ) . רפלקציה מתבטאת בשאלת שאלות, בהעלאת שיקולי דעת ובהסקת מסקנות על פעולות שבוצעו כדי ללמוד מהן בעתיד . 2 מידע נוסף בנושאים בעיות ביצוע אותנטיות וידע פורה ראו : פרקינס, 1998 ; 1993 Newmann & Wehlage, 1993 ; Schack, .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר