|
עמוד:12
12 | מדע במחשבה תחילה המשפיע ( המשתנה הבלתי תלוי ) לבין המשתנה האחר המושפע ( המשתנה התלוי ) . אפשר להסביר את ההבדל בין המשתנים גם באופן זה : ‘משתנה בלתי תלוי' - גודל שערכיו נקבעים על ידי עורך הניסוי ; ‘משתנה תלוי' - תוצאות הניסוי שתלויות בערכיו של המשתנה הבלתי תלוי ( אין יודעים מראש את הערכים הכמותיים שלו ) . בתיאור גרפי מקובל לציין את המשתנה הבלתי תלוי ( המשתנה שקובעים את ערכיו מראש ) על ציר ה - X ; ואת המשתנה התלוי ( המשתנה שאינו ידוע מראש, שאותו מחפשים בניסוי ) על ציר ה - Y . לאחר שהלומד שולט במיומנות ההבחנה, ניתן לעבור לשלב של חקר פתוח . בחקר פתוח הלומד קובע ומגדיר, על פי שאלת החקר שניסח, מהם המשתנים ( דוגמה מפורטת המתארת את הוראת נושא המשתנים ואת הקשר ביניהם ראו בפרק ב : "כוח ומשקל" ) . קיימות שתי דרכים להוראה בדרך החקר : ‘חקר פתוח' ו'חקר מודרך' . בחקר פתוח מוצגת בפני הלומד תופעה . הלומד עצמו מעלה השערות להופעתה ומנסה להסבירה, מזהה ומנסח שאלה לחקר, מתכנן ניסוי ומסיק מסקנות . במהלך פעילות החקר הפתוח נדרש הלומד להפעיל את מיומנויות החקר הבאות בשלבים השונים של הפעילות ( תמיר, 2007 ) : א . זיהוי וניסוח שאלת חקר : זיהוי וניסוח שאלה הניתנת לחקירה באמצעים העומדים לרשות הלומד, איסוף מידע רלוונטי לחקר ; ב . ניסוח השערות : הגדרת מרכיבי שאלת החקר, ניסוח ברור של השערות רלוונטיות ; ג . תכנון הניסוי : ניסוח מטרת ניסוי, בחירת המשתנה התלוי והמשתנה הבלתי תלוי, תכנון מערך ניסוי, ניבוי אפשרויות של שגיאות ומקורותיהם ; ד . ביצוע הניסוי : ביצוע עקיב של תכנית הניסוי, רישום הממצאים, בדיקת הנתונים, זיהוי סתירות וניגודים ; ה . הממצאים והסקת מסקנות : עיבוד נתונים על בסיס הממצאים ועל בסיס ידע קודם, קביעת מדדים לביקורת התוצאות, הצגת ממצאים תוך כדי פירושם ויישומם, הבחנה בין תוצאה ומסקנה, הסקת מסקנות תקפות על יסוד ממצאי מערך הניסויים וניסוחן, המשך החקר על בסיס הידע הנרכש . בחקר מודרך מוצגים בפני הלומד התופעה והדרכים לבדיקתה, אך הפתרונות אינם מוצגים . הלומד עורך את הניסויים, מעבד את הממצאים ומסיק מסקנות .
|
|