תרומתו של יוספל'ה לתורת המלחמה של הפלמ"ח ושל צה"ל

עמוד:11

כיצד צריך לתת פקודה . הוא פתח בסיפור : "מעשה בטפסן ) מומחה להקמת פיגומים ( שעומד על הפיגום ואומר לעוזרו, "לך הבא לי צבת" . העוזר חוזר ואומר : "הייתי במחסן, איו צבת", אומר לו הטפסן : "לך הבא לי פלייר" . העוזר חוזר ואומר : "אין פלייר" . אומר לו הטפסן : "לך הבא לי איזה לום" . ההוא חוזר ואומר : "לא מצאתי לוס", ואז צועק לעברו הטפסן : "לך הבא לי כבר משהו כדי שאוכל להוציא את המסמר שם למעלה" . "כך" אומר העוזר "עכשיו כשאתה מסביר לי בשביל מה זה נחוץ, אני כבר אמצא לך כלי עבודה מתאים" . הא לך שיעור קטן כיצד מלמדים לתת פקודה ! . . . אין להסתפק בכך שאומרים מה לעשות, צריך להבהיר בשביל מה מתכוונים לעשות זאת . לכן ­ אמר ­ בכל פקודת מבצע יש לכתוב או לומר את 'כוונת הדרג העליון', את 'המטרה הכוללת' של כוחותינו ואת המשימות השונות המוטלות על הכוחות המשתתפים במבצע, ולהקפיד שכל מפקד "דע ויבין גם מה אמורים לעשות הכוחות האחרים . דוגמה אחרת : במלחמת העצמאות, באמצע ההפוגה השנייה, נתמניתי מפקד קורס המ"כים, שהתברר לאחר­מכן שהיה האחרון של הפלמ"ח . עם גמר קורס המ"כים, שהייתי מפקדו, בראשית נובמבר 1948 ­ פורק מטה הפלמ"ח . אורי ברנר, סגן מפקד הפלמ"ח, היה המפקד הישיר שלי . הוא החליט שיוספליה טבנקין, מפקד חטיבת הראל, יהיה הסמכות המאשרת את תוכנית הקורס . ישבנו יום תמים במטה הפלס"ח בתל אביב וליבנו בעיות . הנושא המעניין מכול שעלה שם, חיה 'תרגולת הקרבי . הייתה לנו אז דעה שלילית דומה עליה, כל אחד בטרמינולוגיה שלו . הוא הציג בפני את האידיאולוגיה של השיטה שהוא פיתח בפלמ"ח והיה נושא הדגל שלה, מה שקראו אז "שלבים, תנועה ואש" . שיטה זו, לפי דעתי, הייתה הרבה יותר נבונה מאשר 'תרגולת הקרב' ­ והדבר נכון גם היום . צריך היה, כמובן, לשפר אותה : מרוד גיסא ­ להמשיך ולתרגל את מפקדי החוליה והכיתה לשחק את המשחקים של תנועה ואש בכל הכיוונים והוואריאציות האפשריות, ביום ובלילה; ומאידך גיסא ­ לשכלל את השיטה וליישם אותה למחלקה ולפלוגה . יוספליה מכר לי את הרעיון בקלות, אך לי ה"תה בעיה כיצד למכור את זה לחיים לסקוב, שהיה ראש אגף הדרכה ) אח"ד ( . אילו היו סומכים על הטקט שלי, יש להניח שהקורס לא היה מקבל אישור . אליעזר שושני ) קצין המנהלה והגזבר של הפלמ"ח ( ראה אותי מתלבט ומתייסר ואמר לי : "מאירקיה, אתה יודע מה, אני אלך אתך" אמרתי לו : "אליעזר, הרי אינך הכי בקי בטקטיקה ובמתודיקה" . ענה לי : "אבל אני בקי כיצד לדבר בטקט עם חיים לסקוב . אתח שב בשקט . " אכן, זה מת שקרה, והקורס אושר כהלכה, אליעזר שושני דאג שאני לא אתחכם, והקורס אושר בל' תרגולת קרב, ואנו בפלמ"ח המשכנו בשיטה המוצלחת של "שלבים, תנועה ואש" . בסופו של דבר ביטל צה"ל בראשית שנות החמישים, את "תרגולת הקרב" לחלוטין . ודוגמה נוספת : מיד לאחר מלחמת העצמאות הושלטה בצה"ל אסכולת ההדרכה והדוקטרינה הצבאית של בוגרי הצבא הבריטי בהנהגתו של 11

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

מכון ישראל גלילי לחקר כוח המגן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר