|
עמוד:400
מהמדריכים הראשונים בתנועה בבגדאד ) 1944 ( מימין; דת בןמאיר, מרדכי ביבי, ציון סימןטוב, מנשה קציר, אדוארד שוחט במקום אחר ] בעולם [ נראה את יהודי עיראק גוזרים ] על עצמם [ תענית וסליחות . אך אינם מתענינים להגשים ] לעלות לארץ [ ונרתעים מהקושי; אנשים שאינם יודעים את תורת הציונות, בגלל הפחד מפני השלטונות . הגיע אליהם ] ליהודי עיראק [ ניצוץ של אור לפני עשרים שנה בתנועת 'אחיעבר'' שקמה על ידי חברים מקומיים ,10 התפתחה והתקשרה עם הארץ . הפיצה השכלה עברית בבגדאד ויסדה ספריה עברית גדולה . אבל אחרי זמן מה נרתעה אחורה בפני ההשכלה ] החוגים המשכילים [ שרדפה אחריה ] רדפה אותה [ . שוב שקענו בתרדמה עד שבאו עלינו גלים של צער משמועת הרצח ההיטלרי בגרמניה וגם אחרי זמן קצר הגיע הרצח עלינו בזמן שלטונו של יאםין אלהאשמי . יהודים פשוטים נרצחו בלי סיבה בצהרי היום ודמם ניגר חינם ללא אחריות ] בלי לתת את הדין בפני השלטונות [ ונקמה ] ובלי שמישהו אחר ינקום מהרוצחים [ , ומן הזמן ההוא עד היום הזה עברו עלינו גלים קשים של צער וסבל, הן מפאת שנאה אלינו והן בגלל התפתחות ] התעוררות [ הערבים . וסיבה אחרת ומכריעה היא ] שאלת [ ארץישראל והמדינה היהודית . הגיע שלטון רשיד עלי שהתנגד לעבד אללה ] צ"ל; עבד אלאילאה [ ורצה לתפוס אותו ולשים אותו במאסר . אבל הוא ] עבד אל אילאה [ ברח, והתחיל שלטון דיקטאטורי גמור בעיראק וסבלו היהודים בזמן ההוא יותר מכל 9 למעשה החלה הפעילות הציונית בעיראק אחרי מלחמתהעולם הראשונה, כאשר יצר 'המורה' את הקשרים עם אישים ומוסדות בארץישראל; רכש עיתונים, גבה כספים לקק"ל וכוי . ורק אח"כ נוסדה 'אחיעבר' . ראה, יוסף מאיר ) יהושפט ( , מעבר למדבר, הוצאת מערכות, 1973 . 10 לא רק חברים מקומיים אלא גם מורים מארץישראל . 400
|
|