תעודות 397-201

עמוד:399

וגרעין חלוצי הדש שהוא ממשיך ללכת בעקבות הראשונים 5 . ודבר חשוב עוד : יש לנו נוער בהכשרה . אבל העיקר עוד לפנינו . אנחנו לא מסתפקים בחברים שלנו בתנועתנו המצומצמת­אנחנו אחראים ליהדות שלמה . כל זמן שיש יהודים בגולה צריכים אנחנו לדאוג להם, לחנך אותם, לא לעזוב אותם . בועידה צריך לדבר ולסכם את העבר, לשמוח על ההישגים שלנו, אבל העיקר ] יש [ לדבר על העתיד, להכין תכניות לעתיד מה צריך לעשות, מתוך נסיונוח העבר . אנחנו מועטים אבל לא בודדיס . אנחנו חלק ממחנה החלוץ גם בהיותנו במחתרת . . . תתארו לכם, אך לפני ארבע שנים בשטח הכיבוש הסובייטי בפולין חברי תנועת המחתרת כינסו n­psn שהיתה מורכבת מ­ 12 חבר שבאו מהרבה מקומות, ולמרות כל הקשיים הם קיימו ועידה בכדי לדון ולהכין תבנית להבא 6 . rrrsnn צריכה להוסיף לנו כוח, לעודד אח החברים . אני מאמינה שנצא מהועידה יותר חזקים עם יותר אמונה . חברים ! בשבתנו כאן באולם מואר בחשמל וליבנו שמח לכינוס הזה, נזכור ואל נשכח את קורבנות עמנו במלחמה הזאת, שלדאבוננו אין קץ המלחמה קרוב כל כך . למרות היותנו מפוזרים בגולה נזכור קורבנות הרשע והפשיזם, נזכור קורבנות אחינו בגיטאות, בגיטו ורשה, בצרפת ועוד . הם לא מתו אלא בגלל היותם נושאים את השם יהודי מחו בכבוד ולא חיללו את כבוד ישראל . הגנו והוכיחו לעולם את יכולתם . נזכור קורבנות העליה וההעפלה לארץ, שרבים מתו בין גלי­ים ובדרכים . נזכור קורבנות הספר­הלבן אשר סגר את שערי ארץ­ישראל לנודדי ישראל . "נעמוד רגע דום לזכר קורבנות עמנו" . ] ג . [ מצב היהודים בעיראק ותפקיד התגועה בתוכם ) מאת : 'אהוד' ] מנשה קציר [ ( 7 היהודים כאן ] בעיראק [ מהווים חברה בת 120 אלף נפש, אשר נשארו מאז גלות בבל . חברה עניה ודלה אשר עברו עליה גלים של שלטון ושיעבוד . ממשלות שונות משלו בהם והשפיעו בתרבותם ומנהגיהם עליהם למרות היותם חברה שמרנית דתית, שומרת על המסורת הדתית העתיקה . בהקבלה עם תושבי הארץ הזאת האחרים נראה כי היהודים הם יותר מפותחים בתרבות ובהשכלה . חברה השוקדת לחיות את חיי היום ואינה דואגת למחרתו ומטרתה העיקרית להרוויח כסף . אנשים רחוקים מכל דעה פוליטית או חברתית, חברה פחדנית, ונרתעת מכל דבר, השקועה בתרדמה זה 1800 שנה 8 . רחוקים מהציונות ומהתאבקותה למרות שהם כל כך קרובים במרחק לארץ­ישראל . יהודים רחוקים מהיהדות העולמית, אבל שותפים בסבל, בצער ובדלות, בשעבוד, וכל צער ומכה שנחתו על היהודים 5 הכוונה להכשרה החדשה שהחלה להתרכז בקיבוץ נען . 6 הסבר על mn זו מוסר גבעוני במכתבו לאח מ­ 44 . 12 . ,3 במחצית הפיסקה הששית של המכתב . 7 בשל השיבושים והתיקונים המרובים שבכתב היד העדפתי להביא את תוכן הדברים כפי שמופיעים בתיק 20 / ,14 את"ה . 8 תקופת הזוהר של גלות­בבל הגיעה לקיצה במחצית המאה ה­ ,13 כאשר כבשו המונגולים את בגדאד, שקיעתה של גלות זו היתה במאות ה­ 31­ 16 ואח"כ החלה שוב להתאושש . 399

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר