פרקי ספרות במבט גרונטולוגי

עמוד:6

יש לחברה מסורות ושיטות שונות להכנת האדם למעבר משלב אחד בחיים למשנהו, וזאת באמצעות מוסדות החברה . בעיקר, באמצעות ח < נוך הדור הצעיר על ידי המערכות המשפחתיות ועל­ידי מערכת החינוך הפורמלי, לקראת מילוי התפקידים החדשים המצפים להם, ככול שהם מתקדמים ברצף החיים ­ כגון, תפקידי לימוד והכשרה, מעמד בחיים, הקמת משפחה, המשכיות הדורות וכר . הזקנים של היום הם הצעירים של תמול שלשום ובהם ובסגנון זיקנתם משתקף החינוך שהם קיבלו בעבר . לא פחות מכך ­ הצעירים של היום הם הזקנים של המחר, ובזיקנתם ישקפו הם את החינוך שהם מקבלים היום, בהכנתם למילוי תפקידים וסגנון חיים בזיקנתם, שבוא תבוא ותתמשך ותתארך . אולם, ההכנה לזיקנה מפגרת עדיין פיגור רציני, לנוכח הוודאות המוחלטת שהרוב המכריע של הצעירים של היום יחיה חיים ארוכים . גרונטולוגים בכל הארצות, כולל ישראל, מצביעים על פער מדאיג בין סבירות גבוהה של זיקנה ממושכת לבין חינוך והכנה לזיקנה בדרגה נמוכה . המאמץ המושקע בתחום זה ע"י החברה אינו מספיק, לא בדור הביניים לא בדור הבוגרים, וגם לא אצל הנוער והילדים, העוברים את תהליך השחבור במערכת החינוך הפורמלי ברמותיו השונות . אמנם, חל שינוי לטובה בארצות רבות בחידוד ופיתוח המודעות לחשיבות החינוך לקראת הזיקנה . "הגרונטולוגיה החינוכית" יכולה לרשום לזכותה התקדמות עיונית ומעשית בתחום זה, אולם, הפער בין הנחוץ לבין הקיים עדיין ניכר . הבעיה אינה בהוראת גרונטולוגיה כגוף ידע פורמלי, אלא באינטגרציה של מרכיבי הזיקנה השונים בתוכן הלימודים . רצוי לחשוף את התלמידים הצעירים, על רמותיהם השונות, לחוויות לימודיות מגוונות העוסקות במושג של חיים ארוכים, זיקנה, התייחסות לאנשים זקנים, יחסים בין הדורות, הזיקנה כחלק טבעי של רצף החיים : כתקופה שיש בה מן הטוב ומן הקשה, שיש בה הצטברות ניסיון וחוכמת חיים וגם תלות בדורות אחרים, שיש בה משימור הקיים והתחדשות בלתי­פוסקת .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

אשל - האגודה לתכנון ולפיתוח שירותים למען הזקן בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר