|
עמוד:15
הון חברתי בקיבוצים בפריפריה 15 השייך לקהילה . הגדרתו של קולמן תופסת מקום ביניים, כי הון חברתי נתפס כמוצר ציבורי ) פתוח לכל האזרחים ( אך הפרטים הם הנהנים הישירים ממנו ותרומתו לחברה, עקיפה . בתפיסתו של פטנאם ההון החברתי מהווה מצע לעוצמת הקהילה והפרטים בה הם נהנים משניים . דרך פעולה בדומה לצורות אחרות של הון, ההון החברתי הוא יצרני ומועיל ומאפשר להשיג מטרות מסוימות אבל אופן שבהיעדרן לא היה אפשר להגשימן ) 1988 Coleman, ( , לכן אפשר לראות בו משאב לכל דבר , פעולתו שונה מזה של סוגי הון אחרים . במרבית המקרים השפעתו נגזרת מיכולתו להגביר את יעילותם ואת עוצמת הפעלתן של צורות ההון האחרות . מבחינה כלכלית, תפוקותיו של הון חברתי נגזרות בעיקר בסביבה שקיימת בה רמה גבוהה של אמון; בסביבה כזו מתבצעות פעילויות כלכליות הדורשות מסוכנים מסוימים לסמוך על פעילויות עתידיות של סוכנים אחרים, בעלויות נמוכות יחסית כי הן פחות זקוקות למוסדות פורמליים כדי לכפות ביצוע הסכמים . לפרטים הפועלים בחברה בעלת רמה גבוהה של אמון יש פחות הוצאות על הבטחת עצמם מפני ניצולם בעסקאות כלכליות . חוזים כתובים אינם הכרחיים וכאשר הם נחתמים אין צורך בפירוט של כל מקרה עתידי אפשרי, התדיינויות משפטיות פחות שכיחות והפרטים אינם חייבים להפנות משאבים רבים להגנה על רכושם . יזמים משוחררים מהצורך לפקח על שותפים, עובדים וספקים ויש להם זמן רב יותר להקדיש לחידוש מוצרים או תהליכים . ברמה המוסדית, פקידי ממשל בחברות מעין אלה נתפסים כאמינים יותר והצהרותיהם של שרים על מדיניותם נתפסות כאמינות יותר . הבטחות של בנקים שלא יעלו שיעורי הריבית, הבטחות של שרי אוצר או נגיד הבנק המרכזי בנוגע לשערי חליפין, ריבית או מסים ברורות ואמינות יותר . כתוצאה מכל אלה ההחלטות על השקעות, בחירת טכנולוגיות וכד' מתבססות על שיקולים לטווח ארוך בתנאי ודאות רבה יותר, אשר מגדילים את הסיכוי להגברת הפעילות הכלכלית וצמיחת המשק הלאומי . לחברות בעלות רמה גבוהה של אמון יש לא רק תמריץ לחידושים ולצבירת הון פיזי, אלא גם גדלה בהן התשואה להון אנושי, מפני שחשיבות הכישורים המקצועיים בחברות אלה עולה על הצורך בנאמנות אישית של העובד . יתר על כן, . כאשר האמון משפר את נגישות העניים לאשראי, ההשקעה בהשכלה נעשית כדאית עבורם וכך עולה שיעור המשכילים בחברה . מלבד ההשפעות הישירות על הפעילות הכלכלית שצוינו לעיל, אמון ונורמות של אזרחות טובה יכולים להשפיע גם בעקיפין דרך אפיקים פוליטיים על התפוקות הכלכליות . הן יכולות לשפר את ביצועי הממשל ואת איכות המדיניות הכלכלית באמצעות השפעה על רמת המעורבות הפוליטית של האזרחים ועל אופיה . מצד אחד הידע אודות הנושאים מגבילים את יכולתם של הציבוריים והמעורבות בהם של האזרחים ) "השולחים" principals ( agents ( להפנות משאבים ציבוריים לעצמם או למקורביהם . מצד פוליטיקאים ופקידי ממשל ) שליחיהם אחר, הערכים והנורמות של אזרחות טובה עוזרים להתגבר על הבעיה המוכרת של כל פעולה קולקטיבית, הנטייה להימנע מלתרום ליצירת טובין ציבוריים ללא תמריצים סלקטיביים ) 1997 Knack and Keefer, ( .
|
|