מבוא

עמוד:13

ואלה נמסרו לקבלנים, לרוב ערבים, או שבוצעו על ידי הצבא . סלילת הכביש הראשון על ידי ארגון פועלים יהודי הושגה ביוזמתו של פנחס רוטנברג, שעסק אז בהכנות לקבלת הזיכיון למפעל החשמל בארץ, וניהל משא ומתן עם הממשל בארץ ובלונדון . הוא השיג את הסכמתו של הממשל הצבאי הבריטי לסלילת כביש טבריה­צמח, שנועד, לפי הסבריו, לשמש את צורכי מפעל החשמל המתוכנן . לאחר שרוטנברג השיג את הסכמתו של הממשל, הוא הציע את ביצוע העבודה לאחדות­העבודה, ולמעשה להסתדרות החקלאית שלה, שהייתה אז בבחינת "אישיות חוקית" מוכרת ­ וכך הפכה זו לקבלן הכביש . הקשרים בין רוטנברג ואחדות­העבודה החלו בראשית 1920 . הוא הרצה על תכניתו בישיבה מיוחדת של הוועד הפועל ומשלחת פועלי­ציון, ב' 20 במרס 1920 . 12 רוטנברג הכיר את בן­גוריון ואת בךצבי מימי שהותו ופעילותו בארצות הברית, ובארץ התיידד עם ברל כצנלסון . הוא האמין ביכולת הביצוע של מוסדות אחדות­העבודה, והניח שמבין פועלי הכביש יוכל לגייס את העובדים להקמת מפעל החשמל . כאשר החלו ההכנות למפעל החשמל, הוא העסיק אחדים מחברי גדוד­העבודה בקידוחים בסביבת הירדן, והמשיך לסייע לגדוד בתחומים אחרים . 13 גם לאחר מכן שיתף את הנהגת אחדות­העבודה בבעיות ההכנה למפעל החשמל . 14 החוזה על סלילת הכביש הראשון נחתם על ידי נציגי אחדות­העבודה, ובערבותו של ועד הצירים, שסייע בהקמת מחנה העבודה וברכישת הכלים הראשונים . 15 לביצוע העבודה בכביש זה גייסה אחדות­העבודה את המדריכים ומנהלי העבודה מבין חבריה, אנשי העלייה השנייה, והחלה להפנות אליו עובדים, בראש וראשונה עולים חדשים . בדרך זו הפך הכביש לכעין נכס מפלגתי . בי' באלול תר"פ היו בכביש זה 303 פועל, מהם 238 עולים . 16 הפועל­הצעיר, שקיים באותם הימים מוסדות עצמאיים ­ ועדה חקלאית, לשכת עבודה וכוי ­ ראה עצמו מחוייב להשיג מקומות עבודה לחבריו ולעולים הקשורים בו . הוא השיג את העבודה בכביש נצרת­חיפה, על ידי תשלום דמי­ויתור לקבלן הערבי, בעל החוזה על הכביש . אלה היו שני הכבישים הראשונים, בקיץ ,1920 ועליהם נוספו במהלך השנה הזו כביש טבריה­טבחה וכביש עפולה­נצרת . העובדים התגוררו במחנות אוהלים שהוקמו סמוך לכבישים והפכו לריכוזים גדולים של פועלים ותיקים ועולים חדשים, צעירים מקרוב באו ובני העלייה השנייה . באוהלי המחנות הונהגו שיעורים ללימוד השפה העברית ופעולות תרבות אחרות . מורים מתנדבים יצאו אל המחנות האלה ללמד ולהדריך ודוברי המפלגות ביקרו בהם מדי פעם ­ הרצו, הסבירו ולחמו שם על דעותיהם ועמדותיהם . 17 במחנות הכבישים הוקמו הקבוצות והחבורות הקואופרטיביות השונות בבניין, בעבודה בנמל חיפה, בסלילת כבישים חדשים וכר . שם גובשו קבוצות המייסדים של הקיבוצים הראשונים ­ גדודיהעבודה, "שומריה" של השומר­הצעיר, "חבורת העמק' / סלילת הכבישים הייתה הפעילות הקבלנית העצמאית של מפלגות הפועלים לפני ייסוד ההסתדרות ונמסרה לאחריותה לאחר היווסדה . 18 13

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר