פרק ב' - ילדות באתיופיה

עמוד:12

אחר כך בצעו את הלחם וכולם, כולל הילדים, סעדו יחד במסג'ד . בן של קייס בשם ציון . ) היום הוא קייס ( לימד אותי לקרוא את הכתב האמהרי אבל את הכתיבה לימדתי את עצמי . מכיוון שבאותה תקופה היה מחסור בנייר, תרגלתי את הכתיבה על היד ועל הרגל ועל עצמים שונים אחרים . כך למדתי לכתוב אמהרית כי מעולם לא הייתי בבית ספר מסודר באתיופיה . במשך הזמן נוצרו קשרים בין הכפר ובין יונה בוגלה ז''ל ותדסה יעקב, ) 1 ( ובאמצעותם הגיעו ספרי לימוד ומחברות ומורה לעברית ולאמהרית, אולם שלב זה נקטע מהר, וכל מה שנותר ממנו היו אותיות האלף בית שלמדנו בעברית . ידיעות מארץ­ישראל הגיעו במקוטע באמצעות קטעי עיתונים והקשרים שנוצרו, כך הגיעו ידיעות על המלחמות ועל הצרות עם השכנים . השמועות השפיעו על האנשים, הם דיברו על עלייה לארץ­ישראל והיו כאלה שהגזימו וניסו לשכנע את האיכרים היהודים שלא לעבד את אדמותיהם כי עומדים לעלות לארץ ישראל, אבל בסופו של דבר עובדו האדמות ברוב המקרים שנים על גבי שנים . יפה אליהו "כבר מגיל חמש היו לילד תפקידים במשפחה" אני באתי מכפר שנקרא סרמלה . היינו הולכים ברגל לאמבובר, שם היה בית כנסת ובית ספר יהודי מרכזי שהיו בו הרבה קייסים . זה היה מקום מאוד יפה, גרנו ליד נהר גדול, כמובן שמהמים היינו שותים מכבסים ומתרחצים . היתה חלוקת תפקידים במשפחה ­ הגבר הולך לעבודה בשטח והאישה ובנותיה דאגו לכל צורכי הבית . האוכל נעשה בבית וכמובן, לא נקנה אוכל מוכן ­ מטעמי כשרות ­ וזה היה מאוד מעניין לנו כילדות, כל הנשים הולכות יחד לאסוף עצים, להביא מים, לטחון, להכין תבלינים, עבודות קצרות שונות, אם יש תינוקות קושרים אותם על הגב ושם מניקים אותם ­ אין ''מטרנה" . בדרך כלל משפחות בעלות קירבה משפחתית גרות יחד וכל המשפחה עוזרת . היה מאוד ירוק ויפה, בצהריים רואים את בעלי החיים שבאים לנהר . כבר מגיל חמש­שש היו לילד תפקידים במשפחה וגם האבות היו משחקים עם הילדים, אמנם העבודה היתה מאוד קשה אבל הדבר החשוב היה, שהיה קשר מאוד הדוק במשפחה . עקיבא גווך "גרתי בכפר סרמיל ליד אמבובר" נולדתי במקום הנקרא אדרגה ­ עיירה קטנה . גרתי עם הורי בכפר בשם סרמיל ליד אמבובר . אני בנו של הקייס הבכיר ­ קוראים לו אברהם ברוך . הוא היה ראש הקייסים, איש גדול . . . יש לי שני אחים גדולים ממני, בכל זאת רק אחד התחיל ללמוד קייס והשני דתי יודע עברית . אפשר להגיד משפחה מכובדת בגלל האבא, אבא היה מכובד מאוד, מנהיג דתי רוחני ומקובל על העדה . . . 12

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר