תקציר

עמוד:15

15 תקציר 4 . ע י ג ו ן מ ב נ ה ה מ מ ש ל ה ב כ ל י ם ח ו ק ת י י ם מ ע ו ד כ נ י ם בסיום המחקר מובאת הצעה לתיקון חוק-יסוד : הממשלה . הצעה זו מעגנת את הדגם המוצע במבנה החוקתי הישראלי . להבדיל מהניסיונות הקודמים לצמצם את גודל הממשלה, שהתמקדו בהגדרת מספר מקסימום של שרים, מהלך זה מפרט בפעם הראשונה את הרכב משרדי הממשלה עצמם בתוך החקיקה . ההצעה המצורפת למחקר מתמקדת במבנה הארגוני של משרדי הממשלה ומגדירה ליבה חוקתית שיש לשמרה ולערוך בה שינויים רק ברוב מיוחד . נוסף על החלק החקיקתי מובאת גם הצעת "מחליטים" לממשלה בעניין מערך ליישום הרפורמה לאיחוד ולצמצום משרדים על בסיס המודל המוצע . במסגרת ההצעה מפורטים כל השינויים הדרושים ליישום המודל, וכן מובאת הצעה להקמת מנגנון יישום בעל סמכות וכלים להפעלת התוכנית הממשלתית . שינוי מבנה משרדי הממשלה הכרחי להמשך תפקודה המיטבי של מדינת ישראל . מלחמת חרבות ברזל הוכיחה מעבר לכל ספק שהמבנה הקיים של משרדי הממשלה — תוצר של שיטה קלוקלת הרסנית ומתמשכת של פירוק, הרכבה ותחלופה של משרדי ממשלה — אינו בר קיימא ומחייב רפורמה מבנית עמוקה . תובנה זו משתקפת בבירור גם בעמדות הציבור הישראלי, המבטאות קונצנזוס רחב בדבר הצורך לסגור משרדי ממשלה מיותרים . על כן, שינוי מבנה משרדי הממשלה ועיגונו בכללים המוסדיים המעצבים את שיטת המשטר חיוני כעת יותר מאי-פעם להבטחת חוסנן ועתידן של החברה והמדינה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר