|
עמוד:14
14 המדריך להקמה ולניהול עסק הניסיון מלמד שבדיקת היתכנות עסקית היא שלב שעלותו יחסית נמוכה ושביצועו כה פשוט, עד שמפתיע לגלות כי מרב היזמים בוחרים לוותר על שלב זה מסיבות שונות . מדוע ? מניסיוני, ניתן לקבוע שמרב היזמים שוויתרו על שלב בדיקת ההיתכנות העסקית עשו זאת מן השיקולים הבאים ( המַכְשֵלוֹת ) : חוסר מידע – הם לא ידעו שאפשר לאסוף מידע שיאשש את הצלחתם או את כישלונם העתידיים בקלות ובמהירות . השקעת זמן – הם חששו שיהיה עליהם להשקיע זמן רב מדי לצורך בדיקת ההיתכנות, וכי כך החלום יתרחק מהם בעוד כמה חודשים עקב זמן הבדיקה המתארך ( תפיסה שגויה ביסודה משום שהבדיקה קצרה ) . מה שלא יודעים לא מפחיד – חשש מגילוי נתונים שימחקו את הסיכוי להצלחת העסק העתידי . ניסוח – קושי בהתמודדות עם כתיבת תוכנית עסקית ותוכנית עבודה . קושי כלכלי – חשש מעלויות גבוהות הכרוכות בביצוע בדיקת היתכנות עסקית . אמונה שגויה – שעל פיה איסוף נתונים תוך כדי ניהול העסק הוא התהליך היעיל ביותר ( לעומת איסוף נתונים טרם פתיחת העסק ) . זו, אם כן, רשימת המַכְשֵלוֹת שעלולות למנוע מהיזם לבצע בדיקת היתכנות עסקית – בעניין המכשלות הללו אפרט בהמשך . אבל כדי שנוכל להתקדם, אני רוצה להבחין בין המטרות של מספר מושגים עם צליל דומה : "בדיקת היתכנות עסקית", "תוכנית עסקית" ו"תוכנית עבודה" ( השלבים הבאים ) : מטרת בדיקת ההיתכנות העסקית – לבחון שהעסק בר-קיימא ומשתלם להתקדם בתהליך הקמתו . מטרת התוכנית העסקית – להציג חזון ואת אסטרטגיית העסק, וכן לסייע בתהליכי גיוס ההון . מטרת תוכנית העבודה – קביעת סדר הפעולות שיש לבצע בדרך להצלחה . קצת סטטיסטיקה על הצלחת עסקים מדוע חשוב לבחון היטב את היתכנותו העסקית של העסק המוצע ? הסיבה ברורה למדי : רוב העסקים נסגרים , לעיתים בתוך זמן קצר . כך למשל, נכון למידע הקיים היום על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עסקים בתחום ההסעדה יתקשו לשרוד לזמן ארוך . מבחינה סטטיסטית רק % 2 . 32 מהם יזכו
|
|