|
עמוד:11
11 תקנה והוראה רבסון, הפילוסוף הצרפתי החשוב, היה, לפחות ברמה המוצהרת, תלמיד של המחשבה האידיאליסטית הגרמנית של המאה ה- 19 . אך במובן אחר, מעט יותר עמוק, הוא הציע קמצוץ של פילוסופיה, שאולי מבלי דעת הציעה חשיבה מחדש של האידיאליזם, בעקבות ועל סמך הפילוסופיה של הניסיון שהתפתחה באנגליה ובסקוטלנד, כמו גם על סמך תולדות הפילוסופיה בעת החדשה המוקדמת, שבה זוהרים לצד דקארט ברוך שפינוזה ( Spinoza ) , בלז פסקל ( Pascal ) , ג'ון לוק ( Locke ) , ג'ורג' ברקלי ( Berkeley ) , דיוויד יום ( Hume ) , וגוטפריד וילהלם לייבניץ ( Leibniz ) . המסה המתורגמת בסופו של ספר זה אם כן משבללת לתוכה את הסיפור כולו של הספר לפניכם השבר הקרטזיאני, הקריעה וההפרדה בליבה של המחשבה שהוא הצליח להביא עלינו, הוא שמכונן את הכוח המניע של התקנה, והוא שחולל את הבעיות שממשיכות לרדוף את המחשבה שלנו גם היום . אם דקארט קרע את המחשבה לשניים, הרי שרק התקנה יכלה לבוא כניסיון לתפור את המציאות מחדש : היא יכולה לעשות זאת, אבל רק במידה שתהפוך להוראה . מתוך כך ובתוך כל הסיפור ההיסטוריוגפי הזה, זוהי ההוראה שאותה אני חוקרת . ההוראה, מכיוון שאחרי דקארט נותרה השאלה, מה זה אומר לנוע במחשבה ; לנוע במחשבה לא כתהליך מוסדר מראש ומוכל מראש, אלא מתוך הבנה שהנעה מחדש של המחשבה דורשת מאמץ כביר שללא ספק יציב את הלומד, ובעיקר את המלמד, את המורה, במצב מתמשך של אי-נחת, מצב הדורש תיקון, 1 בלי קורבן לא הייתה, תיקון על ידי אמת-המידה שאליה מורים . 1 . על חשיבותו של המורה והמורכבויות האדירות הקשורות בהיות מורה, ראו גבריאל דהאן, "בדרך חזרה לאפשרות של מורה : מספר הערות מקדימות לפנקסו של מורה", אנליזה ארגונית : כתב עת לייעוץ ארגוני 1 ( 1995 ) : 41 - 53 . ראו גם עדה אברהם, עולמם הפנימי של המורים , תרגום : אליה גילדין, תל אביב : אוצר המורה, 1974 .
|
|