|
עמוד:12
1 האמפתיה כמענה של המטפל לצרכיו של האמפתיה והחמלה : המטופל להרגיש מובן, נתמך, מוזן וצומח בדיאדה הטיפולית ; גילויים של אמפתיה וחמלה של המטופל ברגעים של פתיחות ונכונות להיכנס לנעליו של האחר המשמעותי לו, להבין גם אותו ולהיות איתו בחולשותיו, כאביו וצרכיו . גילוייה השונים של האמפתיה והחמלה מדברים בשפת הרוך . בהגות הבודהיסטית האמפתיה והחמלה מייצגים את הפן האלטרואיסטי בנפש האדם . בחלקו הראשון של הספר אציג את החמלה הגדולה בבודהיזם המהאיאני כתורה רוחנית שכוללת בתוכה תורת נפש וגישה אימונית לשחרור מסבל והשגת רווחה נפשית . לצורך הצגת החמלה הבודהיסטית מהאיאנית התייחסתי במידה רבה לטקסטים הלקוחים במקורם מהיצירה הקנונית "המדריך לדרך הבודהיסטווה" מאת שנטידווה . שנטידווה, נזיר ופילוסוף שחי בהודו במאה השמינית, נחשב לאחד ההוגים המרכזיים באסכולת "דרך האמצע" ( מדיאמיקה ) מזרם הבודהיזם המהאיאני . ביצירת המופת הקנונית "המדריך לדרך הבודהיסטווה" פיתח שנטידווה תורת נפש מקיפה ומרובדת וגישה אימונית שמבוססת על רעיון "החמלה הגדולה" . אתיקת החמלה הגדולה שפותחה על ידי שנטידווה ברוח הבודהיזם המהאיאני מציעה נתיב חיים רוחני שמטפח אהבה ללא תנאי והיענות חומלת ללא גבולות לעצמי ולאחר . דרך החמלה מכוונת לתהליך של התמרת התודעה : מהיאחזות בעצמיות אגוצנטרית צרה אל תודעה רחבה החובקת בתוכה אותי ואת האחר, מתוך קבלה בלתי מותנית, רכה, אנושית וחומלת לאי השלמות שאנחנו מגלים בעצמנו ובזולת . הבחירה בדרך החמלה מגלמת בתוכה את האפשרות למפגש חיוני, אינטימי, נוכח והרמוני עם 1 . האנשים שמופיעים בתיאורי המקרים נתנו את הסכמתם ואינם מופיעים בספר בשמם . כמו כן, מטעמי חיסיון ושמירה על פרטיות, פרטי ביוגרפיה אישיים שעלולים להסגיר את זהותם טושטשו . אפרת בורנשטיין 12
|
|