|
עמוד:11
11 הקדמה כך לדוגמה, אפשר להתקשר אל יסודות מהחינוך ההומניסטי הקלאסי, המדגיש את חשיבות ההתפתחות הרוחנית באמצעות "מזונות-על" תרבותיים בתחומי הדעת, המוסר והאומנויות . בה במידה, האפשרות פתוחה לזיקה הדוקה לחינוך ההומניסטי הרומנטי, לראיית הטבע כ"מחנך העל" של האדם, ולהדגשת ההגשמה העצמית בקצב ובאופן הייחודיים לכל תלמיד ותלמידה . ולא פחות מכך, ניתן לבסס חינוך הומניסטי אלטרנטיבי על יסודות התרבות הדמוקרטית, היחסים הדיאלוגיים, הפדגוגיה המתבוננת, החינוך לשלום ולקיימות אקו-הומניסטית . המגוון הזה והפתיחות לשילוב זיקות שונות חיוני למשותף ולמאחד שבחינוך האלטרנטיבי . הבסיס המשותף עומד על הארוס הפדגוגי ועל מחויבות לטיפוח הוליסטי של אישיות התלמידים אל שיא תפארתם, בזיקה הן לחוקיות הטבעית, הן לסגולי שבאישיות והן למעולה שבתרבות, והכול באקלים חברתי המחויב לאכפתיות תומכת, לכבוד האדם ולפתיחות דעת . זו פדגוגיה המעצימה את רוחם החופשית של התלמידים לחקרנות, לפרשנות, לביקורתיות, ליצירתיות ולהגשמה עצמית, ובה בעת חותרת ליחסים הרמוניים בחברה האנושית ובסביבה הטבעית . ובאשר כולנו שונים - כבני אדם, כתלמידים וכמורים - כפיית פרדיגמה הומניסטית אחת היא בבחינת כפירה בעיקר . לצד הארוס הפדגוגי ההומניסטי של נשות ואנשי החינוך האלטרנטיבי והתייצבותם הנחרצת לצד התפתחותם ושלומם של התלמידים ( הומניזציה מיטבית ) ולהגנה עליהם מפני שיעבוד גורלם לאינטרסים זרים ( דתיים, לאומיים, אידאולוגיים או כלכליים ) , אבקש לציין יסוד מרכזי נוסף המצוי בליבת הדנ"א של החינוך האלטרנטיבי - יסוד האמון . אני בוחר דווקא בו לא רק משום שהוא מהותי בתורות החינוך ההומניסטי לסוגיו - מסוקרטס, מונטיין ורוסו, דרך קורצ'אק, דיואי, בובר, מאסלו ורוג'רס ועד פריירה, מקסין גרין ונל נודינגס - אלא גם משום שהוא היסוד המצוי בסערת
|
|