|
עמוד:6
המסמן שלפנינו הוא עדות אישית, זיכרונות ילדות ונעורים ממרחק של כשלושים שנה, ועל כן, כמו באשר לכל מקור בודד, אין לראות גם את המסופר במסמך זה כתיאור ממצה של הנושא . יש בו על כן כל המגבלות של מקור מעין זה : סובייקטיביות וסלקטיביות, כפי שהן מוכתבות על ידי הזיכרון הבוגדני לעתים של היחיד . יש גם לדעת שמדובר במשפחה יוצאת דופן . יעקב עובד, מחבר הספר מאתיים שנות קומונות בארצות הברית, מספר, שבמשך כל שנות שהותם של ההוטרים באמריקה ) משנת 1874 ( נקלטו בקרבם רק כ 100 איש מבחוץ ! ) שם, עמ' 415 ( , המחברת גם היא מעידה שמקרים של הצטרפות אנשים מן החוץ אל ההוטרים הם תופעה נדירה בי ותר . עם כל הסייגים, יש גם לעמוד על ערכה של העדות כמקור מכלי ראשון : תיאור בלתיאמצעי, אותנטי, מקורי וחיוני, המאפשר מבט אל תוך אורח החיים של ההוטרים והברודרהוף עדות דתיות החיות ח" קומונה . גם הזווית המיוחדת של ההתרשמות האישית של ילדה ונערה מוסיפה טעם ועני ין . ממד נוסף ומאזן מתקבל מקטעי שני מכתבים של איש מפעילי ה"ברודרהוף", המתייחסים לפרשה ומופיעים בסוף החוברת הנוכחית . לפנינו על כן תיאור מיוחד במינו, בהיבטים שונים של החיים בקהילה שיתופית : חיי משפחה ,יחסי הוריםילדים, שיטות חינוך, יחסים בינו לבינה, ואף גילויים צנועים של מרדנעורים, וכן מאורעות היסטוריים, כמו הקשרים בין ההוטרים לבין הברודרהוף, ו"מהפך התרבות" שנגרם על ידי הצטרפות אנשי ברודרהוף למושבה הוטרית, וחוויית הפילוג והקרע . וכך לומדים אנו גם על קשיי הקומונות להתמודד עם תופעות חריגות ועם השפעות העולם החיצוני . לנו, המכירים את החברה השיתופית הקיבוצית, מספק סיפורה של רות בי למבך תיאור מתוך פרספקטיבה, דרך "מראה מרוחקת" כדברי ההיסטוריונית ברברה טוכמן . אנשי הברודרהוף, כפי שקבע זאת יעקב עובד בצורה קולעת, הם "בני דודים רחוקים", שלהם גם שורש משותף עם התנועה
|
|