|
עמוד:10
בנייך בונייך אמריקה, שהביעו את שביעות רצונם מהרצח . נמסר אף על אחד שהפיץ ברכות ואיחולים לרגל ה'הישג' דרך רשת המחשבים של האוניברסיטה שבה למד, שגם הרוצח נמנה עם תלמידיה . לא הייתה זו הפעם הראשונה שהציבור בישראל שמע אנשים בעלי מבטא אמריקני כבד או אף כאלה שעדיין לא שלטו בשפה העברית מביעים דעות לאומניות קיצוניות, בזים לממשלת ישראל ולמוסדותיה, כולל צה"ל, ומצדיקים כל מעשה, אף הקיצוני ביותר, כדי להמשיך בישיבתם בשטחי יהודה ושומרון . שורשיו של ציבור דתילאומני זה כבר נחקרו לפני שנים מספר . 1 המחקר שלפנינו דן בציבור של יוצאי אמריקה השונה מאוד ממנו בערכיו ובנאמנויותיו, כולל שומרי המצוות שבקרבו, ולרוב הוא מייצג גם דור אחר . המחקר גם אינו ממוקד בדרכם של יוצאי אמריקה בארץ נושא שנחקר אף הוא לא מעט אלא בדרכה של תנועת הנוער ש ם : המרקם החברתי והתרבותי שמתוכו צמחה ודרכי הביטוי של המפגש שלה עם המפעל החלוצי בארץישראל . אולי ניתן לשאול מה הטעם לחקור את דרכה של תנועת נוער באמריקה, בישראל של שנות התשעים, הנאבקת בבעיות קיומיות, שבינן לבין בעיות התקופה הנדונה ) שנות השלושים והארבעים ( אין כמעט ולא כלום, שבה החשש להיות "פראייר" החליף את הנכונות להיות חלוץ, ושבה קמה אינטרפרטציה היסטורית השואפת ליצור מיתוס חדש משולל ערכים ציוניים ובמיוחד ערכי תנועת העבודה הציונית שתנועות הנוער החלוציות היו מגשימיהם העיקריים . זאת ועוד : לרוב לא נחשבו תנועות הנוער הציוניות באמריקה כגורם מרכזיבציבור היהודי ואף בתולדות התנועה הציונית האמריקנית הן מוזכרות, במקרה הטוב, בדרך אגב או בהערת שוליים . למזלן אף נחסך מהן הגורל ליטול חלק במורשת הגבורה והצלת הכבוד היהודי, שבעל כורחן השאירו להיסטוריה התנועות המפוארות באירופה . בארץ הן תרמו את חלקן במפעלי ההגשמה, אך רישומן הציבורי היה צנוע, בניגוד בולט ליוצאי צפון אמריקה מן השנים האחרונות, שאינם מוותרים על שום הזדמנות להשמיע ברמה את דברי הרהב המשיחיים והאנטינומיאניסטיים שלהם . אך דווקא משום כך, כאשר העבר הולך ונשכח יש מקום להציגו מחדש, לא כחוויית נעורים מרגשת שאפשר להתרפק על זיכרונה בגעגועים מעורבים בחיוך סלחני, אלא כדי להזכיר לעצמנו את השורשים האמיתיים של מפעלנו כאן : החלוציות וההגשמה כביטויים לתנועה לאומית בונה ובעלת ערכים אנושיים . תנועות הנוער, כל זמן שנשמרו כקבוצות בעלות ארגון ותוכן עצמאיים, נועדו בעצם מהותן להיות קבוצות מיעוט, ועל כן, הערכתן על פי היקפן 1 Chaim I . Waxman, "Ameircan Isarelis in the Territoires'", in idem, American Aliya, Potrrait ,of an Innovative Immigration Movement, Detroit, 1 989, cn■ 0' 10
|
|