|
עמוד:11
פתח דבר המספרי תחטיא את המטרה . נכון יותר למדוד את הדרכים שבהן הקרינו על סביבתן : בטיפוח סגנון תרבות הנעורים, בשיטות החינוך ובפועלם של יוצאיהןמגשימיהן . בכל אלה ניתן לומר, שלתנועת הבונים באמריקה הישגים : במסורות של מחנות הקיץ, בעשרות ומאות אנשים המעורבים ופעילים בקהילה היהודית באמריקה, כרבנים ואנשי אקדמיה, כעובדים סוציאליים וכמחנכים, כאנשי מינהל וכמגייסי תרומות ועוד עיסוקים רבים שמטרתם טיפוח הקיום היהודי ושמירתו . חלק מערכי התרבות שבהן דגלו, ביחד עם קבוצות שמאל אחרות, זכו להתקבל על חוגים רחבים של נוער בשנות השישים והשבעים . ובארץ, ביחד עם עולים אחרים ממרחב התרבות של דוברי האנגלית, הם תרמו בגישתם הבלתי אמצעית והפרגמטית . הדבר בולט בתנועה הקיבוצית, ספוגת המורשת הטוטאליסטית של הקומונליזם המזרח אירופי, שבה יזמו שינויים שהוסיפו יציבות חברתית והעלו את איכות החיים כדוגמת הלינה המשפחתית של הילדים ושיטת השירות העצמי בחדר האוכל . בתרומתם לביצור ערכים דמוקרטיים ולמינהל תקין המשיכו, בהבדלים ברורים של סגנון, את מפעלם של עולי מרכז אירופה משנות השלושים . הנושאים האלה, כולל ההישגים המקצועיים, ראויים לסקירה נפרדת . אין כוונתי להעמיד את העלייה ארצה וההגשמה החלוצית כמודד יחיד להערכת התנועה . קביעה כזאת תחטא לאמת ההיסטורית ותהפוך את המחקר לדבר רדוד, חדממדי ואף אנאכרוניסטי . ועם זאת, אין מודד זה חסרחשיבות ההיפך הוא הנכון . ההגשמה החלוצית, גם אם הייתה מנת חלקם של מעטים יחסית, הייתה במשך שנים הציר המרכזי של האתוס התנועתי והשפיעה גם על הרבים שלא הלכו בדרך זו . עבור המעטים שהגשימו הייתה זאת "חלוציות נטו", משוחררת מלחצים כלכליים או מרדיפות, מתוך הכרעה חופשית; הכרעה שנתקבלה לא פעם לאחר התלבטות קשה והייתה כרוכה בניתוק מסביבת נעורים ומארץ רחבתידיים בעלת תרבות עשירה, שאליה היו קשורים באלפי נימים, ובהיפרדות כואבת ממשפחה ומידידים; ובנסיעה לארץ רחוקה ובלתימוכרת וללא ידיעה ברורה אם יזכו להתראות שוב איפעם . גם לתופעה זאת, המיוחדת לארצות ה"חופשיות", מוקדש כאן מקום שעשוי להעשיר את הבנתנו ואת האפקטיביות של המסר הציוני לנוער בארצות רווחה . המחקר יתייחס להבונים במיקרוקוסמוס, המשקף גורמים והתפתחויות ביהדות צפון אמריקה, בתקופה שבה דור של מהגרים מארצות מזרח אירופה חיפש עדיין את דרכו בעולם החדש, שבו שלט אתוס הטמיעה של "כור ההיתוך", תוך ניסיון לשמור על הזהות היהודית שלו ושל ילדיו . לשם כך נעזר, מלבד בתרבות היידיש ובזיכרונות ה"חדר", במעט עברית "ממושכלת" וחזון סוציאליסטי שהובא מ"הארץ הישנה", וגם בלאומיות 11
|
|